Wischberg Normalweg

Wischberg / Jôf Fuart, 2.666 meter

B, makkelijk

Van Tarvis naar Valbruna (Wolfsbach), daar richting het Seisertal en ca. 3 km. het dal inrijden tot men links het pad naar de Pellarinihütte krijgt. Daar is een parkeerplaats (860 meter).

Steunpunten

naar de top
ca. 4 uur
afdaling in 3 - 4 uur

Vanaf de parkeerplaats omhoog via pad 616, in het begin relatief vlak, een stroompje over, en verder over de weg naar het dalstation van de materiaalkabelbaan van de Pellarinihütte. Bij het dalstation naar rechts over pad 616 en dan steil omhoog door het bos. Iets hoger wordt het dan weer wat vlakker tot aan de hut. Pad 616 brengt ons daarna verder naar de Naboisscharte. Afhankelijk van de beginvariant gaat men na 10 minuten (markering) van het pad af en gaat men of omhoog naar de linker (iets moeilijker) of naar de rechter Rinne. Hier gaat men via de in de oorlog gebruikte klim omhoog over steile passages, rotsen (gedeeltelijk glad) en door een kloof. Gedeeltelijk gezekerd en houten traptredes. Vervolgens gaat men naar de oostelijke bergkam, over welke men via een makkelijke klim het normale pad naar de top bereikt.

Heenweg als terugweg, of via onderstaande variant.

Afdalen via de andere kant is korter. In ca. 1 uur bereikt men de Corsihütte. Daar kan men overnachten, waarna men de volgende dag omhooog gaat in zuidwestelijke richting om de Villacher Nadel heen en via pad 625 en 626 naar de Bährenlahnscharte (1½ uur). Dan via de Anita Goitan Steig van west naar oost, een klettersteig in Dolomietenstijl die in nagenoeg gelijke hoogte verloopt. Bährenlahnscharte (Forcella Lavinal dell Orso) – Kastreinspitze – Mosesscharte – Wischbergzuidwand – Kaltwasserscharte (Forca di Riofresso), 2.240 meter, in ca. 4 uur. Verder afdalen in Kaltwassertal via pad 627 tot aan de wegsplitsing. Van daaruit via pad 618 omhoog naar de Sella Carnizza, 1.1765 meter, en daarachter afdalen naar de Pellarinihütte (vanaf de Kaltwasserscharte in ca. 2 uur). Vanaf de Pellarinihütte via de bekende weg verder afdalen.

Niet overal zijn goede zekeringen aanwezig, op sommige plekken 2e graads klimterrein. Route is met rode punten gemarkeerd. Stijgijzers en pickel zijn nodig op de sneeuwvelden. Beste tijd van het jaar voor deze route is de herfst.