Via ferrata de Roche Veyrand

naar de via ferrata ca. 45 minuten
via ferrata zowel 1e als 2e deel 1 - 1½ uur
terug ca. 1 uur

De wagen achterlaten in Saint-Pierre d’Entremont (645 m) in de omgeving van de kerk of van de Post. De brug over de rivier “le Crozon” oversteken, naar links en dan onmiddellijk het paadje omhoog langs rechts. Verder loopt de weg voornamelijk door het woud maar is toch goed begaanbaar en aangeduid. De helling is over de hele lengte stevig (meer dan 300 m hoogteverschil) maar volhouden loont. De via is zeker de moeite. Even na de voet van een steile rots mag je zeker de afslag naar links niet missen die enkele meter daalt om dan aan het begin van het eerste deel te komen (wegwijzer bij de splitsing).

1e deel (vrij moeilijk):
Hoogte bij vertrek : 970 m
Hoogte bij aankomst : 1130 m
Hoogteverschil: 160 m
Lengte van de kabel: 450 m
Na het vertrek komt men uit de bomenzone, verder bij een eerste plaat zonder moeilijkheden en de brug van de Dolmen.  Nadien komen er meerdere platen met veel natuurlijke grepen.  Via een vluchtweg kan je terug naar het steile paadje. Langs een mooie hoekversnijding komen we aan een opeenvolging van luchtige passages over paden en platen.  We naderen aan de loopplank van de “Pas Loquace” (17m) en verder bij de laatste plaat van het eerste deel. Daar kunnen we dan, ofwel afdalen langs de weg “des Clapiers” (moeilijk), ofwel verder naar de top in 30 min langs een zeer steile weg, ofwel gewoon vervolgen met het tweede deel.

2e deel (zeer moeilijk):
Hoogte bij vertrek : 1130 m
Hoogte bij aankomst : 1300 m
Hoogteverschil: 170 m
Lengte van de kabel: 350 m
We lopen rond een klein rotsblok om bij de grote loopbrug van de “Pas de la Frousse” (30m) te komen (licht stijgend).  Een pijler laat toe om bij een horizontale passage naar links te komen waar zich verschillende grotten bevinden (lekker koel in de zomer).  Verder rond een andere pijler met een gevoel van leegte, min of meer in het midden van de zuidwand. Verder dan over de “Pont des Balmes” tot aan een verticaal gedeelte.  Halverwege is er een gemakkelijke overhangende passage. De omloop gaat rustig stijgend verder over een zijdelingse verplaatsing naar rechts (200 – 250 m vrije ruimte onderaan) en komt dan aan een schouw van enkele meter. Na enkele meter zijdelings onder een dak komen we aan de laatste overhang om te eindigen met een rustig plaatje. Het is mogelijk om op 15-20 min de top van Roche Veyrand te bereiken waar men een onvergelijkbaar zicht  heeft op een groot deel van het massief van de Chartreuse:
-  Cirque de Saint-Même (zuidoost)
- Top van Dent de Crolles (zuid-zuid-oost)
- Chamechaude (zuid)
- Top van de Pinet (le Truc) (oost)
- Le Granier (noordoost)
- Dent de l’Ours (zuid-zuid-west)

Voor de terugweg zijn er 2 mogelijkheden vanaf de top:
- een rechtstreekse en sportieve weg (des Clapiers), ongeveer 1H30 langs de kam brengt ons bij het begin van de via; deze weg is zeer steil en belastend voor de knieën. Enkele lastige passages zijn gezekerd met kabels: aarzel niet om die te gebruiken,
- een andere weg (begint eerst met een korte klim in de richting van Roche Veyrand) laat toe om rustiger af te dalen (reken iets meer dan 2 H) door het bos langs het gehucht “la Tournette” en het dorpje “la Fracette” alvorens toe te komen bij Saint-Pierre d’Entremont.