Via ferrata du Thaurac

naar de via ferrata ca. 20 minuten
via ferrata 2 - 3 uur
terug ca. 15 minuten

In St Bauzille de Putois (34) ga je naar de “Grotte des Demoiselles”, na de tweede haarspeldbocht parkeren bij het pad aan de rechterkant welke blauw/rood gemarkeerd is. Het begin van de via ferrata is aan de rechterkant, net achter de klimrotsen.

Trappen, kruipen door een tunnel in de rots en een apenbrug. Bij de uitgang van de grot, niet linksaf gaan  (vluchtroute) maar naar rechts: trappen, traverses en opstapjes. Een korte afdaling leidt naar het bovenste deel van het dal van de  “cengle de Josep” (handig zwart/geel pad voor de terugkeer). Ga omhoog door een gat , alwaar een vast touw het mogelijk maakt om verder omhoog te gaan. Bij de volgende traverse, niet de blauwe route links nemen maar de blauwe rechts. Dit is de poort van de zon. Deze leidt naar het plateau van Thaurac. Vlak bij de startbaan van de parapentes is aan de linkerkant een groene route welke het mogelijk maakt de via ferrata te vervolgen in een grot - veiligheidslijn (20 m) is nuttig en een lamp is onontbeerlijk.
Om terug te gaan ga je de groene route omlaag en iets later ontdek je links de start van het zwarte pad. Deze (goede T3) leidt naar de weg van de grot van Clamouse. Hierna kom je bij de GR. En de auto.