Via Amalia Zuani Bornettini

klettersteig 3 - 4 uur
afdalen via dezelfde weg ca. 3½ uur
afdalen naar de Peccoalm ca. 2 uur

Vanuit Seisera bij het Kugy gedenkteken naar bivak Stuparich, dan in ca. 45 minuten naar het begin van de klettersteig. Men kan ook via Refugio Fratelli Grego, 1.398 meter, en van daaruit in ca. 2 uur naar bivak Stuparich. Het pad naar de klettersteig is goed gemarkeerd en gaat over puinvelden en steengruis richting de Montasch Gletscher, buigt dan af naar rechts (richting het westen) en dan licht omhoog naar het begin van de klettersteig. De zekeringen leiden over rotstredes en langs een rotsgeul naar een steile wand. Deze is goed gezekerd, via staalkabels en stiften gaat men omhoog op een schoorsteen en verder naar de sleutelpassage, een gesloten Scharte. Men vervolgt hier de weg en komt via grastredes in een kloof. Van hieruit vrij gemakkelijk en goed gemarkeerd over puinhellingen en rotspassages, gedeeltelijk gezekerd met kabels. Op de puinhellingen is vaak nog sneeuw aanwezig! Het vervolg gaat onder de noordwand door in westelijke richting bergop over een grashelling, dan weer kort omlaag voordat men weer omhoog gaat om over rotspartijen bivak Adriano Suringar te bereiken. Hier eindigt de “Weg der Italiänischer Jäger”. De weg gaat verder in zuidwestelijke richting, de markeringen volgend, dan door de Findeneggschlucht (1e graads, let op voor steenslag) omhoog naar de westkam die naar de top van de Montasch leidt, 2.753 meter.

Afdalen via de heenweg, of via de andere kant naar de Peccoalm. Men kan daar naartoe via de Findeneggschlucht, of beter via de oostkam en dan over de klettersteig (Leiterweg) naar de Peccoalm.

Afdaling via de andere kant is korter, je hebt dan wel een 2e auto nodig. Bij nieuwe sneeuw of verijzing wordt deze route afgeraden. Goede conditie vereist.