Mangart, 2.677 meter

Overschrijding Piccolo Mangart

Javolec-Mangartgroep

B/C, moeilijk

Via Tarvis naar de Weissenfelser Seen (Laghi di Fusine), 941 meter, alwaar men kan parkeren.

Steunpunten
Mangarthütte, 1.906 meter

Hoogteverschil
ca. 500 meter
waarvan klettersteig ca. 400 meter

totaal ca. 9 uur

Omhoog in zuidelijke richting via het gemarkeerde pad naar Biwak Nogara onder de Mangart noordwand. Hierna begint de klettersteig “Via Italiana” op ca. 2.000 meter. Via deze moeilijke en gedeeltelijk geëxponeerde klettersteig omhoog tot men een hoogvlakte bereikt, hier gaat men verder naar de “Yugoslawischen Weg”. Deze klettersteig is makkelijk en gaat tot aan de top van de Mangart, 2.677 meter.

Vanaf de top daalt men via het pad af tot men op ca. 2.400 meter bij een splitsing komt. Men daalt hier af richting het oosten naar de diepe insnijding van de Mala Forca-Huda Skrbina. Daar via de klettersteig omhoog tot aan de wegsplitsing. Naar links gaat het wat moeilijk via de Piccolo Mangart naar Biwak Tarvisio, naar rechts is wat makkelijker. Vanuit het Biwak via de gemarkeerde klettersteig naar de volgende wegsplitsing. Vervolgens via de klettersteig Via della Vita afdalen en via Rifugio Zacchi terug naar het uitgangspunt.

Indien men voldoende tijd heeft, kan men bij de wegsplitsing na Biwak Tarvisio omhoog naar de Veunza (2.340 meter), alwaar men een prachtig uitzicht heeft. In ca. 1½ uur heen en terug.

Voldoende drinkwater meenemen. Bij een opsplitsing van de tocht is het een aanbeveling om in de goede Biwak Tarvisio te overnachten.