Monte Nabois Grande

Nabois Grande / Großer Nabois, 2.313 meter

C, moeilijk

Van Tarvis naar Valbruna (Wolfsbach), daar richting het Seisertal rijden, waarna je na ca. 3 km. links bij de wegsplitsing naar de Pellarinihütte komt. Daar parkeren (860 meter).

Steunpunten
Pellarinihütte, 1.499 meter

Hoogteverschil
ca. 1.400 meter

naar de Pellarinihütte ca. 1½ uur
naar het begin van de Scharte
ca. 1 uur
naar de top ca. 1 uur
afdaling in 2½ - 3 uur

Vanaf de parkeerplaats omhoog via pad 616, eerst relatief vlak, over een beekje heen, verder over een weg tot aan het dalstation van de materiaalkabelbaan naar de Pellarinihütte. Bij het dalstation naar rechts, verder via pad 616 en steil omhoog door het bos. Iets hoger wordt het dan weer vlakker tot aan de hut. Pad 616 gaat hier verder vanaf de hut naar de Naboisscharte, dit pad volgen. Het vlakke deel door de Kessel (mooi zicht op de Gamsmutterzug) houdt snel op, waarna het weer steiler wordt tot aan de Scharte. 10 hoogtemeters onder de Scharte gaat het naar rechts in noordelijke richting naar de Großen Nabois. Eerst via rotstredes omhoog daarna over steengruis. De weg is boven niet meer zo steil als beneden. Uiteindelijk gaat men aan staalkabels gezekerd omhoog naar het kruis op de top. De klettersteig is niet erg lang, daarentegen heeft men wel een prachtig uitzicht rondom op bijv. de Wischberg, Gamsmutterzug, Montasch en Seisertal.

Heenweg als terugweg.

Variant: men daalt een stuk af tot aan de Scharte, waar men nu 10 meter omhoog gaat. Van daaruit het gemarkeerde pad 616 “Sentiero Carlo Chersi” om de Wischberg, steeds omhoog en omlaag, voorbij de noordwand, tot men links boven de Mosesscharte ziet. Men gaat over het puinveld heen en gaat naar de eerder al zichtbare bivak Mazzeni, 1.630 meter. Van daaruit via pad 616 omhoog naar Seisera. Op ca. 1.100 meter komt een wegsplitsing, waarbij pad 616 via de kortste weg naar de Seisera gaat. Het linkerpad gaat verder naar de bivak Stuparich, waarbij men weer omhoog moet tot 1.578 meter. Vanaf deze bivak via pad 639 (kortste variant) of 611 via Refugio Grego (weer een stukje omhoog) afdalen naar Seisera. Vanaf de Scharte in 6 – 7 uur.