Via ferrata Ponoch

naar de klettersteig ca. 30 minuten
klettersteig ca. 1 uur
terug ca. 1½ uur

Vanaf Benidorm de CV 70 volgen richting Polop. Bij rotonde links aanhouden (richting Guadalest) om de rondweg door de buitenwijken te volgen. Bij de derde rotonde op deze weg (ca. 1½ km verder) linksaf de nieuwbouwwijk Polop-Paradis in. Vervolgens zover mogelijk omhoog rijden tot je helemaal aan de bovenzijde de wijk uitrijdt en bij een brede droge rivierbedding komt. Deze niet oversteken, maar volgen tot een parkeerplaats bij een grote groene loods en helicopter-landplaats.

Je kan de pijler al mooi zien: het is de rechterzijde van het hoofdmassief. Vanaf de parkeerplaats naar de droge beekbedding, van hieruit matig gemarkeerde paadjes volgen die steil omhoog lopen, van terras naar terras. Ter oriëntatie: je moet ruim rechts aanhouden van de losstaande rotspiek. Er zijn meerdere varianten die naar het begin van de via ferrata leiden.

Een steile pijler (Espolon de los Ingleses) die een prachtige natuurlijke lijn in het massief vormt, veel luchtige geëxponeerde en soms zelfs licht overhangende passages. Een doorlopende staaldraad en tientallenbeugels. Je hebt een prachtig uitzicht over de toeristische kuststrook en het ruige binnenland.

Vanaf de top van de pijler staan keurige richtingbordjes. Via een wandelpad (met af en toe nog een staalkabeltje) kom je bij een standplaats met boorhaken. Van hier eerst 30 m en vervolgens 35 m abseilen tot de voet van de rots.  Met je rug naar de rots staand zie je rechts het begin van de ferrata en loop je via de steile paadjes terug naar de auto.