Via ferrata d'Evolène

naar de via ferrata : ca 15 miunten
klettersteig : ca. 1½ uur
terug : ca. 30 minuten

Evolène, in Val d’Hérens, is te bereiken via de A9 afslag Sion. Parkeermogelijkheid bij de rondweg.

Aan het einde van het dorp richting Les Haudères wijst een groot bord naar de klettersteig. Aan de rand van de weide omhoog en in het bos kort naar de voet van de rotswand (opstap). De route start meteen met een kleine overhangende rots die de toon zet. Verder zeer steil, bijna loodrecht op de kleine rots omhoog, daarna naar links naar de reeds vanaf het startpunt zichtbare ladder. Daarover naar een afsplitsing: rechts een escape, links gaat de klettersteig verder over horizontale banden naar een steil, uitstekend, praktisch ongetrapt stuk rotswand. Men steekt die zeer luchtig over, maar prima gezekerd en zo bereikt men over een smalle band het begin van de "Grote Muur" waar een tweede escape mogelijk is. De Grand Mur pakt meteen uit met een pittig overhangend stuk, daarna ga je van ijzeren beugel naar ijzeren beugel met steeds meer lucht onder je voeten, maar zoveel mogelijk zonder in contact te komen met de rots, op de loodrechte, gedeeltelijk licht overhangende rotswand omhoog naar het eindpunt aan de rand van de Prés de Villaz.
Over de weiden (gemarkeerd pad) met heerlijk uitzicht op het grote bergdecor van het Val d'Hérens omlaag naar de eerste vluchtweg, daarna slingerend omlaag naar de weg. De tweede escape gaat direct omlaag naar Evolène.

"Frans" aangelegde sportklettersteig op een zeer steile, compacte rots met enkele licht overhangende passages en een luchtige traverse. Korte weg naar het startpunt (gemarkeerd). De via ferrata bestaat uit meerdere gedeelten, daartussen is er telkens de mogelijkheid uit te stappen.