Prisank (Prisojnik), 2.547 meter

Hanzasteig via de noordwand en Jubiläumsweg naar Razor, 2.602 meter

Razor-Prisojnikgroep

B/C, moeilijk

Door Kransjka Gora in zuidelijke richting via een voormalig oorlogsweg richting de Vrsic-Pass. Op 1.226 meter bevindt zich de Koca na Gozduhütte, alwaar men de auto parkeert.

Steunpunten
Ticar-Haus (op de pas), 1.620 meter

Hoogteverschil
ca. 1.400 meter
waarvan klettersteig ca. 1.000 meter

naar de klettersteig ca. 30 min., Hanzasteig 3½ - 4 uur, afdaling Normalweg ca. 2 uur.
Afdaling via Scharte tussen Prisank en Razor over de Jubiläumsteig ca. 2 uur.
Afdaling via de Höhenweg langs de Vrsicpass naar Koca na Gozdu 3 - 4 uur.
Heen en terug Razor ca. 3 uur.

Vanaf de Koca na Gozduhütte via de Vrsicstrasse omhoog, dan na ca. 50 meter naar links, de markeringen “Hanzasteig” volgen over een puinveld (slechte markering) omhoog naar het begin van de klettersteig. Deze bevindt zich links van een hoge waterval, alwaar men in de winter kan ijsklimmen. De klettersteig gaat met stiften kort omhoog en daarna de waterval via staalkabels kruisen (gratis douche!). Daarna verder omhoog en een kloof kruisen, en via slenterpaden en steengruis naar de volgende gezekerde passage. Men kruist weer een kloof om bij de volgende kloof naar een randkloof af te dalen. (Sneeuwveld, hierboven verheft zich de Teufelspfeiler). Dit sneeuwveld is tamelijk steil, stijgijzers zijn hier nodig. Men kan in de randkloof ook naar beneden of naar boven, om eventueel makkelijker aan de andere kant te komen. De omstandigheden zijn daar zeer wisselend. Men vervolgt de klim door een groene zone met bomen (links een puinveld) naar een wegsplitsing op ca. 1.800 meter. De weg naar rechts gaat naar de Fensterweg, men gaat hier echter links naar boven over een steile passage die met kabels en stiften gezekerd is. Dan verder naar een Sattel, door een groot puinveld, en vervolgens omhoog naar een grote kloof. Door deze kloof naar boven (links van de koof bevindt zich de Teufelspfeiler, rechts de Prisank) naar een inkeping op ca. 2.200 meter. Van daaruit over een “schoorsteen” steil omhoog en dan over een rotsband, waarna staalkabels en stiften ons weer verder naar boven leiden. Via een steil laatste stuk met defecte zekeringen klimt men uiteindelijk naar de top van de Prisank, 2.547 meter.

Vanaf de top afdalen richting 1e Okno (Fenster) cq. Vrsic. Voorbij aan het 1e Fenster gaat het gemarkeerde pad zonder moeilijkheden terug naar de Vrsicpass.

Variant Jubiläumsweg:
Via dezelfde weg afdalen, na enkele meters is er een wegsplitsing. Het normale pad gaat naar Vrsic via het 1e Fenster, ander pad gaat naar Vrsic/Razor via het 2e Fenster. Wij volgen de weg naar het 2e Fenster. Men daalt af tot aan een Scharte. Dan daalt men aan de noordzijde via klettersteigpassages over prachtige rotsbanden verder af, soms een klein beetje omhoog, naar een grotere Scharte. Van daaruit kan men ook afdalen naar Vrsic. Nu kort omhoog, dan over rotsbanden de noordzijde van de Prisank kruisen, goede zekeringen aanwezig. Men verliest hier weinig aan hoogte, tot men aan het einde om een grote rots naar het 2e Prisankfenster gaat. Vanaf de top tot hier een zeer indrukwekkende passage. Door het Fenster naar de zuidzijde (let in het Fenster op voor steenslag!), dan steil naar beneden via stiften en kabels. Uiteindelijk komt men bij de Scharte tussen de Prisank en de Razor. Van daaruit via een vrij gemakkelijk stuk klettersteig naar de Razor, 2.602 meter.

Weer terug naar de Scharte en daar afdalen via het gemarkeerde pad waar men op een hoogte van ca. 1.650 meter de zuidzijde doorkruist, tot aan een stuk waar men weer een over 200 meter naar boven moet. Dan eindelijk om de westzijde naar het puinveld en verder afdalen naar de Vrsicpass. Van daaruit met de auto of bus of te voet naar Koca na Gozdu.

Goede conditie, geen last van hoogtevrees. Stijgijzers zijn bij sneeuwvelden in uw voordeel. Voldoende drinken meenemen.