Routes per land > Oostenrijk > Salzkammergut

naar de klettersteig ca. 30 minuten
klettersteig ca. 3½ uur
terug ca. 1½ uur

Via de A1 naar Mondsee resp. Schörfling en verder naar Weissenbach aan de zuidoever van de Attersee. In het dorp bij de kruising richting Bad Ischl afslaan, na ca. 500 meter komt men bij de parkeerplaats.

Vanuit Weissenbach gaat men via de Nikoloweg (pad nr. 7 richting Steinbach) onder de rotsen langs. Bij Jaga-Woferl-Graben (bord C van het Schutzwald leerpad) gaat het rechts steil omhoog naar de instap.

De klettersteig is doorgaans niet al te moeilijk, over het algemeen A tot B/C. Ongeveer halverwege bevindt zich de licht overhangende sleutelpassage (D). Kort voor de uitstap van de klettersteig zijn er nog een aantal passages C tot C/D. Hierna bereikt men de top van de Mahdlgupf.

Vanaf de uitstap naast het topkruis daalt men onder de Mahdlschneid min of meer over de graat af naar de scharte voor Schoberstein (eventuele beklimming van de Schoberstein mogelijk). Van daaruit verder over het pad (deels gezekerd met kabels) afdalen in het bos en via het goed gemarkeerde pad naar Weissenbach.

Mooie, lange en doorgaans niet al te moeilijke klettersteig direct langs de Attersee. Deze route is met circa 1.200 meter staalkabel gezekerd en vereist een goede condite.