Javolec, 2.643 meter

Nordwestgrat-Klettersteig

Javolec-Mangartgroep

B/C, moeilijk

Vanuit Oostenrijk via de Wurzenpass naar Slovenië, het Planicatal in naar de Tamarhütte, 1.108 meter, alwaar een parkeerplaats is.

Steunpunten
Tamarhütte, 1.108 meter

Hoogteverschil
ca. 1.750 meter
waarvan klettersteig naar Kot Sattel ca. 200 meter en over der Nordwestgrat ca. 400 meter

tot aan het begin van de Nordwestgrat 2½ - 3 uur klettersteig naar de top 2 - 2½ uur
afdaling via dezelfde weg 3 - 3½ uur

Vanaf de parkeerplaats dalinwaarts over het met rode punten gemarkeerde pad door het bos tot men op een vrije vlakte bij een steengruispad komt. Daar omhoog tot men rechts op ca. 1.650 meter bij een splitsing op de Kot Sattel komt. Nu niet verder over het steengruispad maar naar rechts langs de rotswand omhoog over grastredes, daarna over een slenterpad en vervolgens langs staalkabels naar de Steinhochebene (ca. 1.925 meter) onder de Kot Sattel. Nu via de gemarkeerde klim omhoog tot aan de Kot Sattel (2.138 meter) en en over de bergkam verder naar het begin van de Noordwest Grat. Al snel ziet men hier de markeringen en de eerste zekeringen die men volgt aan de noordzijde via rotsbanden en rotstredes naar de top van de Javolec, 2.643 meter. Hiervoor krijgt men echter nog een korte afdaling in een kloof waar in het voorjaar vaak nog wat sneeuw ligt (stijgijzers).

Afdalen via dezelfde weg. Landschappelijk prachtig, maar ook een lange aanloop. Je moet geen last van hoogtevrees hebben.

Het Tamartal is van 8 tot 18 uur gesloten voor autoverkeer, men moet dan dus buiten de parkeerplaats blijven. Voor deze tijd kan men hier probleemloos naartoe rijden.