Tabaretta Klettersteig

Steunpunten
Tabarettahütte, 2.556 meter - Payerhütte, 3.128 meter

Kaart
Kompass-kaart nr. 636 (Ortler - Passo Stelvio)

Hoogtemeter
stijgen ca. 1.200 meter
dalen ca. 1.200 meter
klettersteig ca. 500 meter

heen: ca. 5 uur
terug: ca. 2 uur
klettersteig: ca. 3½ uur

Via de Reschenpaß naar Vischgau en bij Sponding richting Stilfersjoch tot aan de afslag naar Sulden in Gomago. Van hieruit verder naar Sulden, daar parkeren.

Vanuit Sulden via de goed gemarkeerde weg naar de Tabarettahütte, 2.556 meter, bij de hut via het luchtige pad (oranje markering) afdalen naar de instap, 2.550 meter.

Vanaf de instap via een zeer steile en gladde versnijding (C/D) omhoog, tot men na een vlak stuk bij een overhang(D) komt. Deze leidt naar een gladde rotsplaat (C) en vervolgend naar een vlak gedeelte (A/B). Daarna volgt een zeer steile kloof (D), na een korte A/B passage volgen een sterk omhooglopende passage (C) naar rechts en een steile passage (C/D). Nu vanaf een rotsband zeer steil (D/E) naar een gladde en traploze passage (E) tot aan een rustpunt op een vlak gedeelte.
Vanaf hier zeer steil (C en C/D) omhoog tot aan vlakker terrein (A en B). Deze wat langere eenvoudige passage wordt slechts door een gladde rotsplaat (C) kort onderbroken en leidt naar een langer eenvoudig gedeelte (A). Daarna eerst over een rotsflank (B/C) omhoog, dan door een zeer steile, gladde en luchtige versnijding (D) omhoog naar een rotsplaat (C). Hierna volgt getrapt terrein (B en A) dat slechts door een korte overhang (C) onderbroken wordt. Nu verder over een puinveld (A) naar de uitstap op de bergkam.

Aan het einde van de klettersteig gaat men naar rechts naar de Payerhütte en vervolgens via het gemarkeerde pad afdalen naar de Tabarettahütte. Vanuit hier verder afdalen naar het uitgangspunt.

Deze route behoort tot de moeilijkste en indrukwekkendste klettersteigen in Europa! Alleen bij stabiel weer begaan.
De wilde ambiance van de noordzijde van de Ortler doet tijdens de aanloop al bevroeden wat men op de klettersteig te wachten staat. Al vanaf het luchtige pad vanaf de Tabarettahütte is tredzekerheid een vereiste, alvorens de meer dan 500 meter hoge gladde rotswand  dan alles van de ferratisti vraagt. De klettersteig kenmerkt zich door lange, slechts met een staalkabel gezekerde, steile en luchtige passages. Slechts zelden is er een brede rotsband waar men wat kan rusten. Gepaard met de landschappelijke coulisse van de bergreuzen van Sulden en een perfect zicht op de Ortler noordwand is dit een ultra ferrata die men gedaan moet hebben!