Via ferrata de Rougemont

naar de klettersteig : ca. 10 minuten
klettersteig : ca. 1½ uur
terug : ca. 30 minuten

Vanuit het Simmental over Saanen of vanuit het Rhonedal over de col des Mosses naar Rougemont. Parkeren onderaan het kabelbaanstation van Rougemont, 1.007 meter, en met de kabelbaan omhoog naar de Videmanette, 2.160 meter.

Vanaf het bergstation links omlaag in de kloof (2.121 meter). Voor Voie 3 (verder niet beschreven) hier bij het bord linksaf, voor Voie 1 en 2 rechtdoor en aan de westkant van de Rubli omhoog via de kabels en grepen. Over de gezamenlijke route zonder veel moeilijkheden omhoog, let even op de verse verfpijlen voor de juiste stijg en daal routes die naast elkaar lopen, dit voorkomt dat je elkaar in de weg gaat zitten en veel last van steenslag krijgt. Verder naar de splitsing tussen Voie 1 en 2. Links af over Voie 2 omhoog naar het steile gedeelte met rechts traverse en een tweede steilte als uitgang naar de top. Voie 3 komt hier ook omhoog maar dan vanaf de andere kant van de top. Je kan vanaf hier rechtsaf richting de top waar Voie 1 uitkomt.

Via Voie 1 omlaag, pas op bij nat weer (begin is een modderpaadje), met verder weinig moeilijkheden. Terug naar de splitsing van Voie 1 en 2, vandaar over het bekende pad terug.

Ferrata spullen zijn te huur bij het bergstation. Meer informatie over materiaal en kabelbaan tarief is te vinden op www.videmanette.ch.`Door de materiaalverhuur kan het er zomers redelijk druk zijn met kleinere groepen. Behalve op het Voie 2 gedeelte is er passeerruimte genoeg.
Vergeet geen foto’s te maken van het alom aanwezige Edelweiss!