Sentiero Renato Salvatori

dalen ca. 475meter
klettersteig 110 meter

naar klettersteig: ca. 1,5 uur

klettersteig: ca. 45 min.
terug: ca. 2 uur

In het zuidelijke deel van de Apuaanse Alpen bevinden zich 2 niet al te moeilijke klettersteigen, die zich goed als dagtocht laten combineren. Geniet op deze routes van de prachtige landschappelijke omgeving en stel je niet in op een echte uitdaging qua klettersteigen.  De Sentiero Renato Salvatori verrast met een luchtige bergkam en fraaie landschappelijke indrukken.

Vanuit Lucca (ten oosten van Pisa) via de SP12 naar het noorden richting Castelnuovo di Garfagnana. In Piano di Coreglia naar links en de wegwijzers naar Matanna of Fabriche di Villaco volgen. Deze soms zeer smalle weg gaat ca. 16 km langs een beekje tot aan Foce di Bucino (839 meter). Hier gaat een smalle (aan het einde slecht) geasfalteerde weg naar rechts richting Albergo Matanna). Na ca. 1 km bereikt men de grote parkeerplaats bij de Albergo (1040 meter).

Achter de hut gaat het naar rechts richting Foce delle Porchette (pad 109). Hierbij gaat het in het begin gemoedelijk om Monte Nona heen om vervolgens via meerdere haarspeldbochten af te dalen naar het zadel (980 meter, 40 min.). Hier komen meerdere paden samen en ondanks de wegzwijzers moet men hier goed opletten om op pad 109 te blijven. Kort achter het zadel daalt men door een geul staal af, daarna gaat het gemoedelijk verder tot aan een kleine kapel. Hiervoor gaat het via zigzag omhoog naar Pass Foce di Petrosciana (940 meter, 30 min.). Hier wijst een bord naar Monte Forato (nr. 110), tevens is er een gedenkteken voor Sentiero Renato Salvatori. De markeringen richting het noorden volgend bereikt men in ca. 20 minuten de klettersteig. Let op: men ziet de zekeringen al van veraf, het brede gemarkeerde wandelpad omzeilt deze echter! Voordat je de zekeringen voorbij loop, moet je hier naartoe omhoog (1109 meter).

De eerste kleine rotspassage gaat gezekerd langs een kabel en ketting omhoog (B). Dan volgt een een korte rotswand, die men naar links kruist (B). Nu staat men voor een ladder (A/B), die naar een bergkam leidt. Deze (goed gezekerd, A/B) blijkt zeer luchtig te zijn. Aan het einde daalt men enkele meters af en overschrijdt de volgende bergkam ongezekerd (rechts is bos, links de diepte). Na 50 meter leiden nog enkele zekeringen (B) in zigzag naar boven, tot men aan het einde (bord) de  kabels bereikt (1170 meter, 25 min.). Nu volgt men het duidelijke (maar ongemarkeerde) pad, dat steeds weer over de bergkam (met uitzicht diep beneden onder je), dan wel of rechts daarvan slingert. Na 20 minuten staat men uiteindelijk op e top van Monte Forato (1215 meter). Hier heeft men een verrassend goed uitzicht over de omliggende bergen. Fascinerend is ook het zicht op het enorme rotsvenster, welke zich iets naar beneden aan de noordelijke kant bevindt.

Via hetzelfde pad (klettersteig) gaat het weer terug naar Foce di Petrosciana (30 min.). Van daaruit kan men over hetzelfde pad weer terug (1 uur), of men pakt de eenvoudige, maar leuke klettersteig Ferrata del Procinto nog mee. Daarvoor volgt men op de terugweg niet meer het pad omhoog naar Foce delle Porchette, maar neemt men pad 6 naar rechts (richting Baita degli Scoiattoli en Rifugio dei Marmi). Hierbij loopt men (omhoog) om Monte Nona en Monte Procinto aan de noord- en westzijde. Achter Rifugio dei Marmi volgt men nog een stukje pad 6, tot men bij de afslag “Procinto” naar links gaat (950 meter, 1 uur). Na de Ferrata del Procinto te hebben beklommen en afgedaald, gaat het van hieruit naar Pass Cellare Matanna (1137 meter, groot kruis). Vanaf hier zie je Albergo Matanna en de parkeerplaats al beneden liggen, welke men eenvoudig weer bereikt.