Via ferrata du Mont

naar de via ferrata ca. 20 minuten
via ferrata 2 - 3 uur
terug ca. 20 minuten

Neem op de snelweg A40 Genève/Chamonix de afslag Cluses Sardagne – richting Samoëns en 5 km na Samoëns richting Sixt Fer à Cheval – parkeerplaats Tines (met zicht op de ravijnen van Tines) op 773 m. Steek de weg over en volg 20 min. lang het pad dat teruggaat naar het startpunt.

De klimroute begint op een gemakkelijk pad langs de wand omhoog. Je komt op een grasvlakte genaamd “la vire de l’ours”(de ‘berenbocht’) onderaan een grot. Beklim een spoor links, ga vervolgens een tiental meters verticaal omhoog “le passage de la barme aux Corbes”. Je komt opnieuw uit op een grasvlakte. Beklim de steile wand. Steek naar rechts over richting een overhang “la dalle des paresseux” (de rotsplaat van de luilakken) en ga dan verder met een oversteek naar links. De alternatieve route komt uit óf bij een dalende weg, óf bij een afdaling via “la Vire Du Raffour”. (Wees alsjeblieft voorzichtig en laat geen stenen vallen op de gebruikers van de klettersteig, die onder je langs lopen.) Ga bij voorkeur verder aan de rechterkant via een heel mooie, licht stijgende oversteek die heel luchtig is “la Becque”. Steek opnieuw lichtjes dalend over, loop dan om een heel luchtige en rotsige uitloper van de berg heen. Je komt dan uit bij “la passerelle de l’Ou Izès” (de brug) van ongeveer vijftig meter die over een grote scheur in de wand gaat. Span je lekker sportief in en ga verder omhoog via een keerpunt in V-vorm en hervind je evenwicht aan de voet van een ladder van acht meter “la courte échelle” (de korte ladder). Vervolg de route naar rechts via de smalle en luchtige bochten van een stijgende oversteek, uitkomend op een kleine vlakte. Ga weer een beetje naar beneden om opnieuw uit te komen bij een oversteek: “la traversée de l’Ally”, langs een kleine overhang die eindigt op een rotsplaat, gevolgd door een oversteek naar rechts en een laatste verticale watersprong, die het eind van de klettersteig du Mont aangeeft.
Volg op de terugweg gedurende 20 min. het naar links aangegeven pad tot aan de parkeerplaats.