Via ferrata du Vidourle

naar de via ferrata ca. 2 minuten
via ferrata 1 - 1½ uur
terug ca. 5 minuten

Neem in het dorp van St Sériès de D118 in de richting van Berges de Vidourle op 1,3 km. Bij de beek rechtsaf een aardeweg die naar een oude watertoren gaat welke men vermoedt in de beplanting aan de linkerkant. Nog 20 m verder tot een dubbel portaal, linksaf en de wagen achterlaten. Neem het goed aangeduide pad dat vertrekt rechts naast het portaal en volg 100m de rotsrand. Een paar spaarzame gele pijlen geven de richting aan.  Het vertrek van de via bevindt zich in een zone van platte rotsen. Aan de overkant, op de andere oever, kan men een teruggetrokken portaal zien staan.  Het begin van de afdaling is aangegeven door hetgeen rest van enkele rood-witte wimpels. Indien u op de rotsrand bij een bank en een metalen sokkel van een oriënteringstafel komt, teruggaan. De terugweg vervoegt op de rotsrand deze van de nadering.

Een zijdelingse verplaatsing langs het water die zwaar wordt bij een passage met de voeten bijna in het water (een korte leeflijn kan helpen !!). Hierna zijn er twee opties:
- de “gemakkelijke” route gaat verder in een zijdelingse verplaatsing van enkele tientallen meters en komt uit bij een paadje (aan de voet van de klimroutes),
- de "moeilijke" optie gaat in het dak, is zeer overhellend en continu.
Eerst door een grotje, dan een zijdelingse passage alvorens toe te komen op het plateau langs een graat waar geen kabel meer hangt (er zijn wel zekeringspunten), ofwel mogelijkheid om met rappel af te dalen. Vanop het plateau kan men terug naar het vertrekpunt ofwel verder langs links om de afdaling te nemen die naar de voet van de klimroutes leidt. Doe de zijdelingse verplaatsing in de andere richting, zo heb je alles gezien en het is een goede oefening voor de armspieren. Omdat men veel aan de kabel hangt zijn handschoenen onontbeerlijk.