Via ferrata Rose d'Inverno

klettersteig: ca. 100 meter

naar de klettersteig: ca. 10 minuten
klettersteig: ca. 1½ uur

De via ferrata Rose d’Inverno bestaat uit meerdere deelstukken middenin een klimgebied. Men kan bijna alle delen vermijden middels wandelpaden, hierdoor zijn er veel combinaties van deelstukken mogelijk. Ideaal voor beginners!
Geliefd is de combinatie van de deelstukken 3 – 5 – 6 – 7 – 9. Wat moeilijker is het gedeelte via 12 – 8. Alle zijn echter korte en steeds goed te overziene passages. Alle combinaties komen op zeker moment samen op het hoogste punt (398 meter).
Deze route kan uitstekend gecombineerd worden met de Via ferrata Bruno Biondi.

Vanuit Triest via de SS14 naar het oosten richting Basovizza. Hier gaat een klein weggetje richting het zuiden naar San Lorenzo. Kort voor deze plaats, voordat de weg het dal in gaat, bevindt zich links een kleine parkeerplaats bij een uitzichtpunt (2,3 km vanaf Basovizza). Mocht de parkeerplaats vol zijn, parkeer dan in het dorp bij de kerk, de wandeling naar het beginpunt duurt dan 10 minuten langer.

Vanaf de parkeerplaats loop je verder over de weg met de bocht naar rechts en dan ca. 5 minuten iets naar beneden tot aan de eerste bocht naar links (ca. 300 meter). Daar gaat het rood-wit gemarkeerde pad 49a naar rechts en gaat langs steeneiken in een paar minuten naar de reeds zichtbare rotswand en naar de picknicktafel (340 meter). Op de rotswand staat een gele ijzeren ladder. 12 meter rechts daarvan is een alternatieve instap.

Alternatief: men doet eerst de Via ferrata Bruno Biondi en loopt dan naar beneden naar de picknicktafel (ca. 1¼ uur)

Bij de kleine betontafel “Rose d’Inverno 26.2.1977” moet men klauterend (K1) omhoog door naar een kabel. Of je maakt gebruik van de links daarvan gelegen ca. 10 meter lange loodrechte ladder met een knik in het bovenste deel. Links naast het rode klettersteigbord bevindt zich een genummerde smalle grot, waarin een staalkabel naar beneden leidt. Op deze rotsband gaat men eerst naar links, dan over steile rotsplaten langs de kabel omhoog. Dan verder naar rechts omhoog naar een steile passage, waar zich de volgende kleine grot, nummer 821. Aansluitend over een graatvormige passage naar rechts over een korte rotsband, om vervolgens steil omhoog te gaan naar het karstplateau.

Terugweg verloopt via wandelpad 1 boven de rotswanden in oostelijke richting terug naar de parkeerplaats.

Mooi uitzicht over het Valle Rosandra en het tegenover liggende Monte Carso. Teven heb je zicht op de Adriatische kust bij Triest.