Ga naar de inhoud

Via ferrata di Guerra

Monte Chiadenis, 2.459 meter

Moeilijkheid
C/D, moeilijk  

Uitgangspunt
Vanuit Italië: parkeerplaats bij Rif. Sorgenti del Piave / Casera Sesis (ca. 1.820 meter) in Val di Sesis.
Vanuit Oostenrijk: parkeerplaats Ingridalm (ca. 1.600 meter) in Lesachtal

Steunpunten
Rifugio Calvi, 2.164 meter, Hochweisssteinhaus, 1.868 meter

Kaart
Kompass-kaart nr. 47 (Lienzer Dolomiten - Lesachtal)

Hoogtemeter
stijgen en dalen ca. 725 meter  

Tijdsduur
heen ca. 2 uur
terug ca. 2½ uur

Voor klettersteigen in deze regio adviseren wij onderstaande boek(en):

              


Routebeschrijving
Vanuit Oostenrijk (Karinthië, Lesachtal): met de auto bij St. Lorensen im Lesachtal richting Frohn afslaan en deze weg (eerst geasfalteerd, daarna een keienpad) door het het Frohntal volgen tot aan de parkeerplaats bij Ingridalm (ca. 1.600 meter).

Vanuit Friaul: bij Tolmezzo naar het westen via de SS52. Bij Villa Santina naar het noorden via de SS355 richting Ovaro tot aan Cima Sappada.
Vanuit Belluno: van Auronzo di Cadore naar het oosten via Santo Stefano richting San Pietro di Cadore tot aan Cima Sappada.
Van Cima Sappada gaat een 6 km. lange weg richting het noorden naar het uitgangspunt.

Vanuit Oostenrijk: van de Ingridalm omhoog naar Hochweisssteinhaus, dan richting Rif. Calvi via het Bladner Joch; men bereikt nu een nis onder de markante gespitste noordzijde van Monte Chiadenis. Het beste daar via het diepste punt van het pad richting het oosten naar de klim onder de noordwand kruisen.
De klim tot aan de oostelijke zadel tussen Monte Chiadenis en Monte Avanza volgen, daar licht omhoog en in enkele minuten naar de instap in een geul in de oostwand aan staalkabels, deze relatief moeilijk naar de oostelijke top. Hier stuit men op de vanuit het zuiden van Rif. Calvi omhooggaande klim, die door ons als afdaling benut wordt (let op voor steenslag!).

De terugweg gaat vanuit Rif. Calvi via Bladner Joch en Hochweissstenhaus terug naar de parkeerplaats.

Opmerking:
Zeer mooie klim, waarbij een complete overschrijding aan staalkabels mogelijk is.

Terug naar de inhoud