Via ferrata Bruno Biondi

klettersteig: ca. 100 meter

naar de klettersteig: ca. 5 minuten
klettersteig: ca. 1 uur

Vanuit Triest via de SS14 naar het oosten richting Basovizza. Hier gaat een klein weggetje richting het zuiden naar San Lorenzo. Kort voor deze plaats, voordat de weg het dal in gaat, bevindt zich links een kleine parkeerplaats bij een uitzichtpunt (2,3 km vanaf Basovizza). Mocht de parkeerplaats vol zijn, parkeer dan in het dorp bij de kerk, de wandeling naar het beginpunt duurt dan 10 minuten langer.

Vanaf de parkeerplaats gaat het met de bocht naar rechts ca. 150 meter. Bij een kleine steen pyramide aan de rechterkant van de weg gaat een paadje rechts omhoog richting de door de struiken zichtbare rotswand (358 meter), waar rechts naast het rode bord de instap van de klettersteig is.

De klettersteig bestaat eigenlijk alleen uit traversen van rechts naar links door de zuidwand. De bouw van de route werd gefinancierd door de familie Biondi ter herinnering aan hun voortijdig overleden zoon. Hierbij gaat het in het vaste kalksteen, waar je goede grip hebt, steeds wat naar boven en naar beneden. Je hebt hierbij steeds rechtstreeks contact met de rots, zonder beugels en stiften. Na ca. 2/3 van de 400 lange route is er een houten bank, daar bevindt zich ook het wandboek. Bij het hoogste punt is er de mogelijkheid om uit te stappen naar het karstplateau en naar wandelpad 1. De route gaat via de kabels verder om uiteindelijk wat lager te eindigen bij het steeneikenbos.

Men volgt het rood-wit gemarkeerde bergpad 49a richting het oosten naar beneden naar de volgende rotswand (10 min.). Hier is een zitbank. Het pad 49a gaat dan verder naar beneden naar een bocht, waar men links naar boven in ca. 10 minuten naar de parkeerplaats loopt. Ook kan men bij de zitbank via de ladder de rotswand in gaan en dan via de Via ferrata Rose d’Inverno naar wandelpad 1 gaan en via deze in ca. 5 minuten terugkeren bij de parkeerplaats.

Mooi uitzicht over het Valle Rosandra en het tegenover liggende Monte Carso. Teven heb je zicht op de Adriatische kust bij Triest.