Via ferrata du Salève

naar de via ferrata ca. 15 minuten
via ferrata ca. 4 uur
terug ca. 10 minuten

Ga vanaf Genève naar St-Julien en Genevois en volg de D145 richting Coin. Rijd na de parkeerplaats van Coin nog ongeveer 1 km door. Rechts vind je dan Bar Restaurant Refuge du Salève.

Eerste deel
Neem vanaf de parkeerplaats de weg die rechts omhoog gaat. Vanaf de open plek wordt de weg smaller. Maar volg de oranje borden. Ga langs de breder wordende en niet gemarkeerde weg omhoog tot 715 m. Neem dan de weg rechts steil omhoog. Na enkele bochten gaat het pad naar links en komt bij de wand uit. De wand heeft een kleine overhang en is uitgerust met een dikke stugge kabel en geverfde rotshaken. Hier zul je een atletische sprong omhoog moeten maken. Bij het einde loopt een kabel door aan de rechterkant. Volg het pad tot aan een bord met het opschrift “Vire Butikofer”. Neem het paadje omhoog en je bereikt een heel luchtig rotsachtig spoor, maar goed uitgezet. Je zult een rotsige waterloop van enkele meters moeten afdalen, waarbij je er niet zeker van bent dat je uitkomt op het pad dat langs de wand loopt. Hier start een nieuw bekabeld stuk van een bijna horizontaal pad. Daarna een draaiende afdaling die een stevige aanslag doet op je armspieren en dan kom je uit op het laatste bekabelde stuk dat omhoog gaat in een open V-vormige rotspartij. Om direct vanaf de Coin te kunnen afdalen ga je eerst omhoog naar 975 m en vertrek je rechts langs het pad Chafardon op 950 m. Je kunt ook met behulp van een metalen trapleuning doorlopen langs een dalende oversteek. In het voorbijgaan heb je eventjes uitzicht op de Jura …

Tweede deel
Volg op het punt van 975 m het pad omhoog tot 1020 m tot aan een bord met opschrift “Les Varappes”en ga rechtsaf richting “Etournelle” en “Trou de la Tine”. Enkele tientallen meters na het bord verlaat je het pad en gaat links omhoog en volgt de rode pijlen langs de steile rotsige helling. Op 1065 m vind je oude metalen trapleuningen waarlangs je weer bij de top van de Spinx uitkomt. Een luchtig stuk dat geen enkel moment van aarzeling toestaat, aan de rechterkant een nieuw luchtig stuk “Les Etournelles” dat uitgerust is met een kleine metalen brug. De klimroute helemaal volgend bereik je de “Trou de la Tine”, een prachtige rotsboog, het werk van de natuur. Neem even de GR waarna je links omhoog gaat via het pad met de naam Crêts. Vanaf de brugpijler volg je de GR tot vlak bij de Trou de la Tine. Daal af tot 1200 m en verlaat de GR in de richting van de Grotte d’Oriobet. Die steek je over via treden die zijn uitgehakt in de rots. Je komt weer uit bij de Coin en gaat via de D145 naar de parkeerplaats bij de Refuge du Salève.