Via ferrata Rio Sallagoni

Drena, 393 meter

Steunpunten

Kaart
Kompass-kaart nr. 071 (Alpi di Ledro - Valli Giudicarie)

Hoogtemeter
stijgen ca. 200 meter
dalen ca. 200 meter
klettersteig ca. 180 meter

heen ca. 1½ uur
terug ca. 20 minuten

Vanuit Riva rijdt men naar het noorden richting Dro. Vanuit Dro richting Drena, vóór de 1e haarspeldbocht is aan de rechterkant van de weg een parkeerplaats.
Vanaf de parkeerplaats loop je omhoog tussen de olijfbomen door en volgt het pad naar rechts. na een paar minuten links naar het begin van de kloof. Over beugels gaat het steeds goed gezekerd aan staalkabels langs de gladde wanden van de kloof, waarbij ook een overhangende passage overwonnen moet worden. Aan het einde van de smalle kloof kom je op een pad uit die zich splits: naar rechts omhoog of naar links onder overhangende wanden naar een hangbrug! Hierna verder door de kloof omhoog, op een enkele plek gezekerd aan staalkabels.
Verderop is een 2e hangbrug. Na deze hangbrug staat er op een rots in rode letters een pijl richting "Castello", via de linkerkant van de kloof loopt er dan een pad omhoog waarna je achter het kasteel uitkomt. Veel leuker is echter om aan de rechterkant van de kloof de beugels en blauwe markeringen te volgen. Je loopt hierna weer door een smalle kloof langs en door het water, licht omhoog. Op sommige plekken zijn enkele beugels bevestigd, omdat je anders wel erg natte voeten krijgt!
Vanaf het kasteel via het pad omlaag, daarna een stukje over de weg, waarna je via het gemarkeerde pad "passegiata" weer terug naar het uitgangspunt.

Korte klettersteig door een kloof, bij het eerste deel komt het op armkracht aan. Vanwege de afstand van de beugels tot de staalkabel is deze route niet aan te raden voor kinderen kleiner dan 1.40 meter.