Ga naar de inhoud

Klettersteig-Adrenalin

Kreidenfeuer, 1.615 meter

Moeilijkheid
D/E, variant E, extreem moeilijk

Dalplaats
Leisach, 712 meter

Uitgangspunt
Jausenstation Galitzenklamm, 710 meter

Kaart
Kompass WK 47 Lienzer Dolomiten, F&B WK 182

Hoogteverschil
stijgen ca. 400 meter
dalen ca. 400 meter
klettersteig ca. 250 meter

Tijdsduur
naar de klettersteig ca. 20 minuten
klettersteig ca. 2½ uur
terug ca. 45 minuten

Voor klettersteigen in deze regio adviseren wij onderstaande boek(en):

        


Routebeschrijving
Op de B100 van Lienz richting Sillian. Net buiten het plaatsje Leisach linksaf de brug over de Drau, het staat met bordjes aangegeven.

Na de kassa/infopunt de route door de kloof volgen tot aan het einde bij het uitzichtspunt. De instap bereikt men door over de houten leuningen te klimmen. Hier gaat het getrapt over de rotswand. Aan het einde is er aan de rechterkant een nooduitstap. Links over banden door de klooftraverse kruisen. Gedeeltelijk afklimmend en om een rotspijler heen naar een touwbrug. Aan het einde hiervan bevindt zich weer een nooduitstap. Getrapt en snel moeilijker wordend, gaat het naar een splitsing in de route aan de voet van de eerste pijler. Rechts de Luna variant (moeilijkste en tevens sleutelpassage), links de normale route. Door een steenslagzone naar de voet van een tweede pijler, welke schuin omhoog beklommen wordt. Door de topwand heen gaat het naar de uitstap.

Vanaf de uitstap afdalen langs de rode markeringen (op de bomen), tot men op de Goggsteig uitkomt. Via deze omlaag naar het dal en daar via het fietspad terug naar het begin van de kloof.

Opmerking:
Fraaie, zeer uitdagende klettersteig in het bovenste deel van de Galitzenklamm. Neemt men als opwarmer nog de Galitzenklamm klettersteig mee, dan vormt zich hier een mega-ferrata. De route doet met name een beroep op conditie en armkracht, en is tot de laatste meters zwaar en daarmee slechts voor goed geoefende klettersteigers. De  route bedraagt ca. 600 meters bij een hoogteverschil van 250 meter - men moet deze route dus zeker niet onderschatten.

Terug naar de inhoud