Irg-Klettersteig

naar de klettersteig ca. 1½ uur
klettersteig ca. 2 uur
terug ca. 1½ uur

Via de A10 en Radstadt danwel door het Ennstal naar Schladming. Van daaruit naar Ramsau omhoog rijden. Ten westen hiervan gaat de tolweg (rit met kabelbaankaartje is gratis) naar de Dachstein-Gletscherbahn (parkeren).

Met de kabelbaan gaat men omhoog naar bergstation Hunerkogel. Van hieruit daalt men af richting het oosten naar de Hunerscharte (gezekerde passage, men kan echter ook via een zigzag pad over de gletscher afdalen) en over de Schladminger Gletscher omhoog naar het bergstation van de kleine sleeplift (Austriascharten-Lift) aan de noordzijde van de Austriaschartenkopf. Achter de lift via een ladder naar de ingang van de "Rosmarie-Stollen" (grot) en door de tunnel naar de zuidzijde.

De aangelegde vlakke route (tot in de voorzomer vaak sneeuwresten) volgen en naar de bovenste Edelgrießgletscher afdalen (gedeeltelijk met kabels gezekerd, let op bij verijzing, dan zijn stijgijzers nodig). Vervolgens onder de rotswanden langs en naar een kam omhoog, daar verder onder de zuidwanden van de Koppenkarstein naar de instap.

Vanaf de instap gaat men rechts onderlangs een geelbruine pijler omhoog, dan een vlak gedeelte naar een steile passage die naar een licht dalend gedeelte leidt. Hierna bereikt men een goede rustplaats. Hierna worden enkele zeer steile passages, welke goed gezekerd zijn met beugels, afgewisseld met vlakkere gedeeltes en een stukje bergkam. Vanuit de noordoostkam bereikt men de zendmast en uiteindelijk het militaire station, vlak hierachter bevindt zich het kruis op de top.

Via de gezekerde Westgrat-Klettersteig daalt men af, dan kort omhoog naar de Kleine Koppenkarstein en weer afdalen naar de Austriascharte. Van hieruit verder dalen naar de gletsjer en weer terug naar het bergstation.

Mooie en luchtige klettersteig op de zuidoostpijlers van de Koppenkarstein.