Sentiero del Centenario

Korscharte, 2.180 meter

C, moeilijk

Het uitgangspunt bevindt zich in een bocht vlak voor een brug, ca. 3½ km. na de kruising naar de Predilpass op de weg naar Sella Nevea Pass.

Steunpunten
Corsihütte, 1.874 meter

Hoogteverschil
ca. 1.350 meter
waarvan klettersteig ca. 100 meter

naar de bivakken ca. 2 uur, van hieruit naar de Korscharte ca. ½ uur.
Korscharte - Weissenbachscharte ca. 1 uur
afdaling ca. 1½ uur.

Omhoog via het gemarkeerde pad 625 langs een beek. Al snel komt men bij Refugio Brunner, 1.380 meter, een oude zelfverzorgingshut. Hier verder over een kronkelpad en over een vrije vlakte, daarna wat steiler omhoog naar de bivakken Gorizio, 1.950 meter. Hier moet men kiezen via welke kant men de klettersteig op gaat. Eén mogelijkheid is omhoog naar de Korscharte, waar men op de Scharte aangekomen al de mijngangen ziet. Hier naartoe over een smal, matig gezekerde rotsband. Door de mijngangen omhoog, eerst vrij makkelijk, daarna wat steiler via een houten ladder naar de standplaats van het Korschartegeschut, welke in de 1e wereldoorlog voor de Oostenrijkers goede dienst heeft gedaan. Nu verder via nog een houten ladder om naar het einde van de Stollen. De klim gaat verder via de zuidzijde van de bergkam (hoogste punt 2.235 meter) steeds omhoog en omlaag richting de Hohe Weissenbachspitze. Er volgt nog één moeilijkere passage, en wel bij de afdaling over een ladder in een kloof waarna nog een stuk omhoog gegaan moet worden. Deze passage is goed gezekerd, maar ook geëxponeerd. Hierna gaat het over een gemoedelijk pad verder omhoog naar de Weissenbachscharte, waarna men steil moet afdalen naar de bivakken Gorizia.

Afdalen vanaf de bivakken via dezelfde weg als de heenweg.

Variant: Wie aangekomen in de Scharte nog meer wil, kan ook nog de Hohe Weissenbachspitze beklimmern, 2e graads klim. Heen en terug in ca. 45 minuten. Afdalen vanaf de Korscharte, als men de klettersteig via de andere kant neemt, naar de Corsihütte is mogelijk.

Goede conditie vereist, geen last van hoogtevrees. Zaklamp meenemen voor in de mijngangen. Stijgijzers en pickel aangeraden in het voorjaar, voor de steile gedeeltes in de Scharte.