Innsbrucker Klettersteig

terug tot ca. 1½ uur

R
outebeschrijving
Van Hungerburg, 868 meter, met de Nordketten kabelbaan naar het bergstation Hafelekar, 2.269 meter. Hier naar links en binnen enkele minuten bereikt men het begin van de klettersteig. Dit is (ter afschrikking van beginners) meteen als sleutelpassage aangelegd. Men kan hier rechts omheen gaan (niet aanbevolen vanwege steenslaggevaar). Steeds langs de staalkabels gaat het naar de Seegrubenspitze, 2.350 meter. Verder via de bergkam of vlak daaronder over 3 toppen (oostelijke 2.432 meter, middelste 2.435 meter, westelijke 2.445 meter), en naar de Seufzerbrücke, een ca. 10 meter lange hangbrug. Vlak voor de hangbrug bevindt zich de 1e noodafdaling, die via de zuidflank naar het wandelpad afdaalt. Verder gaat het naar de hoogste top van deze klim, de Kemacher, 2.482 meter. Hiervoor bevindt zich nog een 2e noodafdaling.

Vanaf Kemacher gaat het eerst luchtig, daarna breder en graziger, naar beneden naar de Langen Sattel, 2.258 meter. Tot aan hier is de klettersteig middelzwaar. Men kan vanaf hier in ca. 1 uur via een gemarkeerd pad afdalen naar de Seegrube, of men neemt nog het moeilijke gedeelte van de klettersteig. Deze gaat weer grazig naar de Ostlichen Sattelspitze, 2.369 meter. Vanaf hier gezekerd, moeilijk en zeer interessant via kleine loodrechte wanden of over steile bergkammen naar de Westlichen Sattelspitze, 2.339 meter.

De prachtige tocht eindigt met een mooie slotstuk: via een rij ijzeren beugels daalt men langs een 25 meter hoge licht overhangende wand af. Daarna verder afdalen naar de Frau-Hitt-Sattel, 2.235 meter. Vanaf deze Sattel via de Schmidhubersteig, die in het begin veel concentratie vergt, daalt men af richting het zuiden. Bij de 1e splitsing naar links (wegwijzer Seegrube), licht omhoog, daarna bijna vlak, aan het einde weer afdalend naar het tussenstation Seegrube. Met de Nordkettenbahn gaat het weer terug naar het uitgangspunt.

Fantastische klettersteig, routeverloop en uitzicht zijn bijna perfect. 2.000 meter boven het Inntal met zicht naar het zuiden op de Centraalalpen en naar beneden op Innsbruck.