Routes per land > Slovenië > Steiner Alpen

Grintovec

Grintovec, 2.558 meter

C, moeilijk

Via Seebergsattel naar Jezersko. In dit plaatsje net na de kerk naar links over een smalle, en in het begin geasfalteerde weg richting Ceska Koca (let bij het teruggaan op voor de éénrichtingsregels). Men komt al snel op een steengruispad dat men volgt tot na een wegsplitsing de slecht gemarkeerde parkeerplaats bereikt.

Steunpunten
Tschechische Hütte, 1.542 meter

Hoogteverschil
ca. 1.700 meter
waarvan klettersteig ca. 700 meter

naar de hut ca. 1½ uur
klettersteig ca. 3 uur
afdaling 3 - 4 uur

Vanaf de parkeerplaats, 860 meter, over de weg, eerst vlak, daarna steil omhoog door het bos richting de hut. Het pad wordt weer wat vlakker, tot men net voor het einde weer steil omhoog gaat, waarbij kabels en houten balken de klim vergemakkelijken. Vanaf de hut via het gemarkeerde pad richting Grintovec, voorbij aan meerdere wegsplitsingen tot aan een hoogte van ca. 1.820 meter. Daar naar rechts richting Koca (links gaat het makkelijker via een Scharte naar Grintovec, dit is onze terugweg). Nu omhoog naar het begin van de klettersteig, die richting Jeserska Kocna. Op ca. 2.330 meter komt men voorbij een wegsplitsing, waar men links naar de Grintovec gaat via de Seeländer Scharte en de gezekerde bergkam (Dolska Skribina, 2.317 meter). Men kan daarvoor ook nog snel de top van de Koca meepikken. Nu over de luchtige kam afdalen, daarna weer kort omhoog voorbij aan een col en verder via het gemarkeerde pad over steengruis en rotspassages, matig gezekerde rotsbanden langs de westwand van de Grintovec. Daarna via de noordzijde, waar het pad over steengruis  en richting de top via met staalkabels gezekerde rotspassages, naar het hoogste punt. Vanaf de top afdalen via dezelfde weg tot aan de wegsplitsing, hier in oostelijke richting over enkele bergkammen naar Mlinarsko Sedlo aan de zuidzijde. Van daaruit over het Sattel en via de gemarkeerde klettersteig afdalen aan de noordwand van de Grintovec. Deze afdaling is wat makkelijker dan de klim omhoog, maar tamelijk lang. Beneden aangekomen loopt men tot aan een wegsplitsing op 1.820 meter. Van daaruit zoals op de heenweg en terug naar het uitgangspunt.

Voor mensen met goede conditie: omhoog naar Koca via de klettersteig, daarna de gehele bergkam over Seeländer Scharte – Grintovec – Mlinarsko Sedlo – Skuta overschrijden. Ca. 2.100 hoogtemeters en 10-11 km. klettersteig. Afdalen vanaf Skuta naar het bivak of naar Cojzova Koca mogelijk. Beter via Mlinarsko Sedlo terug en via de klettersteig aan de noordwand naar Jezerska Koca. Totaal ca. 10-12 uur.