Via ferrata de Tière

naar de klettersteig : ca. 45 minuten
klettersteig : 1-1½ uur
terug : ca. 1 uur

Met de auto vanuit Lausanne via de autobaan A9 tot aan afslag 18 Saint-Triphon. Van hieruit de bruine wegwijzers "Val d'Illiez" en later de blauwe wegwijzers "Champery" volgen. Na ca. 20 minuten komt men in Champery, waar men kan parkeren bij het kabelbaanstation Portes de Soleil.

De aanlooproute is met bruine borden "Via Ferrata" aangeduid. station dalinwaarts, de eerste spoorwegovergang rechts oversteken, dan tussen het sportcentrum en de tennisbaan de weg op. Hierna weer omhoog en de weg verder volgen. Vanaf de "Chemin de Tavis" zijn de wegwijzers goed zichtbaar. Afdalen tot aan de brug "Sous Scex" (913 meter), daarna de Tiére volgen door een stuk bos omhoog, een weg oversteken tot aan een brug over de Tiére. Meteen rechts hierachter bevindt zich de instap van de klettersteig (1.000 meter).

Eerst een rotstrede omhoog naar de "Dzenavro"-band. Deze volgen tot aan de rotswand "Aragne blantze". De klim is overdadig met beugels en stiften gezekerd. Bij de kolkende Tiére omhoog naar de hangbrug "Bourthiö", daarna door een stukje bos omhoog naar de hangbrug bij de grote waterval. Tenslotte de Bärenbang naar beneden volgen. In een nis in de rotsen wachten 2 beren op argeloze klettersteigers, niet schrikken! Vanaf de rotswand kan men genieten van het uitzicht op Champéry. Daarna volgt nog een korte klim ("Le dévers de Penévoi") en nog een hoge rotswand. Een klim en "La Vire de la Bekêtte" leiden naar de sleutelpassage, een korte overhang genaamd "Le surplomb de la Ratoulive". Hierna gaat het zeer uitgezet over de "Dalle où Zizé" en komt men bij de klim over de "Oblique de Frémoe" en de "Pas de la Daille". Het laatste stuk "Lou Rathé à l'Ano" is pittig. Via beugels gaat het loodrecht omhoog, waarbij het moeilijk is om houvast te hebben aan de kabel. Hier moet men dus natuurlijke grepen in de rotswand zoeken. Uiteindelijk komt men op de beboste top uit.

Via een weg gaat het tot aan een restaurant (links), alwaar naar rechts een weg afdaalt naar de Galerie Défago. Door het bos daalt men af totdat deze op een zeer hoge rotswand uitkomt. Deze weg volgt een rotsband, die ook gedeeltelijk in de wand springt en een prachtig uitzicht biedt op Champéry. Hierna volgt weer een stuk door het bos, afdalen tot aan een wegwijzer, vanwaar men in korte tijd omhoog gaat naar Chanpéry of voor een tweede maal naar de klettersteig toe kan.

In het onderste deel kan het glad zijn omdat dit deel in de schaduw ligt. De klim is bijzonder de moeite waard als er smeltende sneeuw is, het spektakel van de waterval is dan het grootste.