Winkelturm Nordwand-Klettersteig

naar de klettersteig ca. 30 minuten
klettersteig ca. 1 uur
terug ca. 1½ uur

Via de A2 tot uitrit Arnoldstein, dan via de B111 via Hermagor naar Tröpolach. Daar bij het dalstation parkeren. Alternatief is de weg omhoog naar de Nassfeldpass Sonnenalpe (Nassfeld - instap ca. 1½ uur).

Vanaf bergstation Madritschen, 1.919 meter, in zuidwestelijke richting naar het zadel. Via het pad licht omhoog naar de splitsing, links naar de Ostgrat-Klettersteig en rechts naar de Nordwand-Klettersteig.

Nordwand-Klettersteig (200 hoogtemeters, D/E, 1 uur)
Vanaf de instap via steile wandpassages omhoog, daarna over een licht begroeide grasband. Dan vanuit een geul naar rechts. Daar heeft men de mogelijkheid om nog even uit te rusten, voordat het onafgebroken en zeer steil omhoog gaat. Rotsplaten met beugels en een kleine schoorsteen leiden direct naar de uitstap. Boven aangekomen bereikt men in ca. 5 minuten de top van de Clampil.

Ostgrat-Klettersteig (150 hoogtemeters, C, 1 uur)
Circa 70 meter na de instap komt de sleutelpassage (moeilijkheidsgraad C, overige passages A en B), hierna over de deels grazige Ostgrat naar de top van de Winkeltrum. Vanaf de top via een gezekerde Scharte naar het kruis op de Clampil.

Vanaf de Clampil afdalen naar de E.T. Contin Scharte (2.049 meter) afdalen (kort gezekerd B/C). Vanuit de Scharte naar links via de Via ferrata Enrico Contin naar Winkeltal en op ca. 1.800 meter links terug naar Madritschen, of naar rechts de markeringen volgend over eenvoudig terrein afdalen naar Talboden (60 gezekerde hoogtemeters) en rechts terug naar Madritschen (beide 1½ uur).

Steenslaggevaar bij de instap van de Nordwand-Klettersteig.
Men kan nog verder omhoog naar de Roßkofel, 2.240 meter: Vanaf de E.T. Contin Scharte via het bovenste deel van de Via ferrata Enrico Contin (B, 1 uur) naar de Roßkofel en over het gemarkeerde wandelpad via Rudnigsattel in 2 uur terug naar Madritschen.

Eind 2006 werd een temperamentvolle en zeer krachtrovende klettersteig op de noordwand van de Winkelturm aangelegd. Ook de Normalweg werd met kabels beter gezekerd en onlangs kwam er nog een mooie klettersteig over de oostgraat bij. Vanaf de machtige Roßkofel geniet men - voorzover men nog de kracht daarvoor heeft - van een mooi uitzicht in het Nassfeldgebied en zuidelijk in de richting van Italië.