Via ferrata Passo della Porta

heen ca. 2½ uur
terug ca. 2 uur

Vanuit Colere:
Het wintersportdorp Colere bevindt zich ongeveer 40 km ten noorden van het Iseo meer.
Indien alleen de via ferrata Passo del Porta op de agenda staat moet er of  een 2de auto ingezet worden vanaf Cantoniera d. Presolana of gebruik worden gemaakt van de bus.
1. Vanuit lift (geopend van eind juli tot eind augustus) Cima Bianca linksaf richting Rifugio Albani (1939 meter) . Vanuit hier volg pad 401 oostwaarts. 150 meter voorbij de afslag naar  pad 402, dat je links laat liggen, begint de via ferrata met trappen.
Er zijn 2 liften:
-  Lift 1: Carboniera van 1.050-1.550 meter (7 Euro; 2010)
  Open van 9.00 – 17.00 uur
-  Lift 2: Cima Bianca van 1.550-2.100 meter (3 euro; 2010)
  Open van 9.15 – 17.15 uur
2. Neem steil pad 403 onderaan de lift vanuit Colere naar Rifugio Albani, zie verder 1.
3. Vanuit Colere centrum neem pad 402 richting begin via ferrata. Bij driesprong met pad 401 links afbuigen en na 150 meter begint de via ferrata.

Met veel trappen gaat het omhoog richting 2200 meter, daarna volgt een doorsteek waarbij het uitzicht dat toch al schitterend was, valt op een 2de dal dat eveneens schitterend is. Na de doorsteek volgt een afdaling mat kabels naar een veld met steenslag (en sneeuw) dat gemakkelijk te overbruggen is (2100 meter). Het uitzicht verandert hier weer compleet, maar blijft zeer mooi. Daarna volgt de klim naar de top van de Monte Visolo (2369 meter). Vanaf hier kan al wandelend afgedaald worden. Na ongeveer een uur vind je een bord met daarop de paden 315 en 316 aangegeven. Er volgen nu 2 opties:
- Naar Cantoniera Della Presolana: (1.260 meter): Loop hier rechtdoor richting de rodelbaan. Na ongeveer 200 meter wijst een bord je richting P.de della Presolana dat je nagenoeg bij de rodelbaan brengt. Vanuit hier kun je met een 2de auto of met de bus terug naar Colere.
- Rondwandeling: neem pad 315, 320 (met hier een bemande hut: Rifugio Olmo) en 311 terug naar Rifugio Albani.

Vanuit Cantoniera d. Presolana:
Parkeren in de buurt van de rodelbaan.
Neem vanuit hier het pad 319 en via paden 318 (of 315), 320 (met hier een bemande hut: Rifugio Olmo) en 311 naar Rifugio Albani. Vanaf hier is routebeschrijving vanuit Colere te raadplegen.

Continu zeer mooie vergezichten onderweg.