Grünstein-Klettersteig met Isidor variant

naar de klettersteig ca. 45 minuten
klettersteig ca. 2½ uur
terug ca. 1½ uur

Via de A8 tot Piding en verder via Bad Reichenhall naar Berchtesgaden of bia de A10 tot Salzburg Süd, van daar naar Berchtesgaden en naar Königssee. Parkeren op de parkeerplaats bij het meer.

Vanaf de parkeerplaats over de oude houten brug en naast de bobbaan omhoog richting Grünstein. Bij bocht 4 van de bobbaan (grote betonnen parkeerplaats) rechts over de beek en het pad richting Grünstein volgen. Men komt bij een breed grindpad, deze tot 3 bochten omhoog volgen. Bij een informatiebord gaat het naar rechts richting de wand.

De klettersteig is opgedeeld in 2 varianten die in het bovenste deel van de route weer samenkomen. Links begint de wat makkelijkere Isidor-variant (B/C). Rechts is de zeer moeilijke variant (D/E). Na de hangbrug komen de routes samen en gaat dan makkelijker (tot maximaal C) over de grazige graat naar de top van Grünstein.

Vanaf de top via het gemarkeerde pad naar de Grünstein-Hütte. Vanaf de hut over het gemarkeerde pad richting Königssee, dan over de AV-Steig 445 omlaag naar het pad waarover je omhoog bent gekomen en via deze terug naar de parkeerplaats.

Aan het begin van de route kun je ook nog kiezen voor een derde variant. Helemaal naar rechts bevindt zich de "Räuberleiter" (D/E) die samenkomt met de moeilijke variant. Prachtig zicht op de Königssee.