Leukerbadner Klettersteig

Daubenhorn, 2.942 meter

D/E, zeer moeilijk

Gemmipass, 2.322 meter, bergstation van de vanuit Leukerbad vertrekkende kabelbaan. De kabelbaan is van begin juni tot eind september van 08:30 tot 18:00 in gebruik.

Steunpunten

naar de via ferrata : ca. 30 minuten
korte variant : totaal ca. 5 uur incl. afdaling naar Leukerbad
lange variant : heen ca. 6 uur, terug ca. 1½ uur

Vanaf Susten in het Rhone-dal via Leuk naar Leukerbad, 1.401 meter. Vanaf hier met de kabelbaan naar het bergstation op de Gemmipass, 2.322 meter.

Vanaf het kabelbaanstation via de oude Gemmiweg omlaag naar Unteren Schmitte, 2.070 meter. Hier staat een informatiebord en is bewijzering naar de via ferrata.

Richting de eerste “Kleiner” klettersteig gaat het vanaf de Gemmiweg over stenige weilanden richting rotsen. Gezekerd met behulp van staalkabel gaat het over de horizontale banden naar de eerste klim. Het is steil maar uitstekend gezekerd omhoog tot op de “Fredyturm”, daarna over de kleine draadbrug; deze is, zoals dat zo mooi in het Duits heet, “wenig ausgesetzt”. Drie loodrechte lange ladders voeren omhoog naar de “Obere Freiheit”, 2.303 meter, dit is een prima rustplaats met uitzicht over het Rhone-dal en op de 4000’ers van de Walliser Alpen. Voor wie alleen de kleine steig wil doen volgt hier het naar links afbuigende en gemarkeerde pad / klim die over “Mielsäss” en “Tyschen” omlaag voert naar Leukerbad, 1.401 meter.

De via ferrata naar de top gaat van de “Obere Freiheit” eerst met behulp van ijzeren pennen over een getrapt gedeelte schuin omhoog naar een lange ladder van ca. 100 meter. Deze voert omhoog door de “Höhle”, een tussen de 5 en 20 meter brede schacht. Via 2 ladders klim je uit het gat. Verdere ladders halen de scherpe kantjes van het volgende extreem steile en luchtige gedeelte omhoog. Je komt daarna via een puinhelling bij de laatste zeer lange ladder. Deze leidt je uiteindelijk via de laatste wand naar de Daubenhorn, 2.942 meter, waar je kunt genieten van het mooie panorama.

Via het met blauw-wit-blauw gemarkeerde pad over de kloofvrije Daubenhorngletscher omlaag naar Lämmerenboden en terug naar de Gemmipass.

Zeer spectaculaire route, misschien wel de mooiste in Zwitserland. De lange route is niet voor beginners, het is te lang en te steil.