Via ferrata de la Gorra Frigia

naar de klettersteig ca. 1 uur
klettersteig ca. 1 uur
terug ca. 40 minuten

Volg de autostrade C-16/E-9 van Barcelona naar Manresa, afrit 12 of 13 of neem de gewone weg C-55 naar Monistrol de Montserrat. In het dorp de weg BP-1121 bergop nemen richting Monastir de Montserrat. Boven aan de splitsing links naar de parking en daar de wagen parkeren. Je kan echter van beneden ook de kabelbaan of de tandradtrein kiezen. Vanaf de parking de esplanade/weg verder te voet volgen tot aan het monasterium. Juist na het station van de tandradtrein aan de linkerzijde is een smalle(processie)weg. Hierna vertrekt de tandradtrein naar de top. Ofwel neem je deze tandradtrein naar de top ofwel volg je de weg links en kom je ook aan het eindstation van deze trein.

Op Montserrat zelf is een (primitieve) camping. Deze kan je uitsluitend te voet bereiken. Heb je echter veel bagage bij, dan zeg je aan de politie-agent op het einde van de parking aan de rotonde het magische woord "camping". Je mag dan met de wagen tussen de honderden toeristen over de esplanade rijden tot het monasterium, de smalle steile processieweg links nemen (200m richting Sant Miguel) tot aan een ijzeren hek links. Dit is de ingang van de camping. Na het leegladen moet de wagen op de parking. Enige nadeel: 24 op 24 uur ieder kwartier de klokken van het monasterium. Voordeel: dit gebergte is een waar klimparadijs waar je rustig enkele dagen kan vertoeven ver van de talrijke toeristen.

Achter het bergstation van de hoogste tandradtrein vertrekt een wandelweg. Volg deze wandelweg tot u aan de linkerzijde in een bocht naar rechts touwen ziet hangen op de helling. Volg deze touwen tot het begin van de ferrata. Onderweg passer je vele rotsen vol klimroutes.

Het is niet echt een via ferrata, maar eerder een gezekerde wandeling. Eerst de helling op door een bos, dan begint de klim met kettingen, verder door hangen er enkele staalkabels.

Afdalen langs dezelfde route tot op de wandelweg. Deze route wordt vooral gebruikt als terugweg voor klimmers die langs de talrijke rotsen met overal haken en kettingen naar de top geklommen zijn. Na 100m is er op de wandelweg een aftakking naar beneden. Als je deze kiest, kom je langs 1000 trappen en enkele oude ruines terug aan het monasterium.