Hochthronsteig

naar de klettersteig ca. 2½ uur
klettersteig ca. 2 uur
terug ca. 3 uur

Via de A10 tot afslag Salzburg Süd, dan richting Berchtesgaden tot Marktschnellenberg. Bij de kerk rechts over een oude stenen brug. na ca. 200 meter gaat de weg naar links richting Ettenberg. Over de smalle weg bereikt men na ca. 5 km. de wandelparkeerplaats.

Eerst over het bospad en later over AV-pad 466 omhoog door het bos naar Scheibenkaser (ca. 1½ uur). Daar over het gemarkeerde pad rechts aan de almhut voorbij en na ca. 50 meter omhoog, tot na ongeveer 5 minuten het Grubenpfad naar rechts gaat. Deze volgen door de struiken tot aan een groot puinveld. Hier alleen het gemarkeerde pad volgen. Dan onder de wandvoet naar links naar de instap van de klettersteig (20 - 30 minuten vanaf Scheibenkaser).

De kletterseig begint met enkele B/C en C passages. Wie hier al problemen heeft moet beslist niet verder gaan. Na enkele eenvoudigere passages volgen in het middelste deel van de klim de moeilijkste passages (C/D). Na het wandboek gaat het weer wat eenvoudiger (A/B tot C) omhoog naar de top van de Hochthron.

Via het gemarkeerde pad naar Stöhrhaus. Vanaf deze hut via de Stöhrweg (pad 417) tot aan de splitsing bij Roßlandersteig. Dan via pad 466 en de Scheibenkaser terug naar Ettenberg. Alternatief van Stöhrhaus via de Stöhrweg naar Maria Gern.

Zeer mooie en indrukwekkende sportklettersteig door de oostwand van de berchtesgadener Hochthron. Op een korte passage na (ca. 10 meter wandelen) is deze klettersteig doorlopend gezekerd met een staalkabel en beugels. Er bevindt zich nergens een uitstapmogelijkheid!