Heilbronner Weg

naar de klettersteig : tot 5 uur
klettersteig : ca. 2 uur
terug : ca. 2½ uur

Dag 1
De auto hadden we geparkeerd vlak onder Oberstdorf bij Ob. Renksteg. Vanaf hier gingen we naar de Enzianhütte, 1.804 meter. De weg er naar toe verliep nogal moeizaam. Door de hevige regenbuien van vorige week zijn er grote delen land weggespoeld en enkele bruggen waren verdwenen, de Hüttenwirt had al bomen over de beek geplaatst als noodbrug zodat de klanten toch naar boven konden komen, dus wij ook. De eerste dag na een nachtelijke rit zonder slaap is altijd weer even wennen, maar ja, als je alleen maar een weekendje gaat moet je de tijd goed benutten.

De volgende dag gingen we verder naar de Rappenseehütte, 2.091 meter. Hier zouden we vanavond ook slapen dus lieten we wat materiaal achter, zodat we de rest van de dag met een comfortabele rugzak zouden lopen. Ons doel de Biberkopf met zijn 2.599 meter de zuidelijkste bergtop van Duitsland. Volgens de AVF duurde de tocht 2½ uur en moesten we het laatste stukje in "Leichter Kletterei zum Gipfel" en dat klopte redelijk want om 12 uur waren we op de top. De eerste van dit weekend en tijd voor pauze. Na onze wel verdiende pauze, waarbij we prachtig uitzicht hadden op de Lechtaler Alpen, gingen we weer terug richting de hut, maar het was nog vroeg en omdat het toch ook een beetje vakantie was besloten we deze dag af te sluiten met nog een topje. De Hochrappenkopf 2425 m is nr. twee. Terug naar de hut voor onze dagelijkse portie alcohol, warme prak en lekker naar bed.

Dag 2
Vandaag is de Heilbronner Weg aan de beurt, het is geen echte klettersteig maar een Höhenweg, op enkele plaatsen afgezekerd met staaldraad. Ook kom je een ladder en een bruggetje tegen. Verder is het een prachtige tocht die vaak erg veel mensen aantrekt. Wij hebben geluk met het weer en het is relatief rustig. Na het passeren van de Heilbronner Törls staan we al spoedig op de eerste top van vandaag, de Steinschartenkopf, 2.615 meter. Hierna waren de  Wilden Manns, 2.577 meter, Bockkarkopf,  2.609 meter en Mädelegabel 2.645 meter, aan de beurt en aan het einde van de dag kwamen we bij onze laatste slaapplek aan, de Kemptener Hütte, 1.844 meter. s' Avonds heerlijk gegeten en gedronken en weer betijds naar bed.

Dag 3
Aan alle mooie dingen komt helaas een einde. Zo ook aan dit mooie weekendje, maar voordat we naar het dal afdalen gaan we eerst nog omhoog om ons laatste topje te scoren. De Muttlerkopf, 2.368 meter, is de "huisberg" van de hut. Het was maar een klein topje maar we moesten daarna nog wel ruim 1.500 hoogtemeters dalen en ca. 12 km. afleggen voordat we de bij de auto waren. Iets na het middag uur waren we weer bij Ob. Renksteg en kon de terugreis beginnen.

Tekst : Nico Boere

Je kan aan het begin van de tocht de Hohes Licht, 2.651 meter, meenemen ca. 1½ - 2 uur extra en/of de Mädelegabel, 2.645 meter, aan het einde meenemen ca. 1 - 1½ uur extra. De tocht kan ook gedaan worden van de Kemptner Hütte naar de Rappenseehütte de tijdsduur is dan wel 1 uur langer.