Lisengrat

heen : ca. 4 uur
terug : ca. 3 uur
klettersteig : ca. 1 uur

Komende uit de richting van de rivier de Rhein door het Toggenburg dal naar Wildhaus en Unterwasser. Van daar richting Laui / Alpli en Thurwis tot aan de parkeerplaats. In het weekend en op feestdagen moet je hier betalen om te parkeren! (Alleen munten van 5 Chf kunnen in de automaat).

Vanaf de parkeerplaats de licht stijgende smalle asfaltweg volgen richting Thurwis totaan de wandelboom met daarop Schafboden en Rotsteinpass. Daarna harder stijgend naar de Schafsbodenhut, 1.729 meter. Vanaf de hut alleen nog maar smalle paden, soms over een oud sneeuwveld (geen ijzers nodig). Een half uur boven de hut is er een splitsing, linksaf direct naar Säntis, rechtsaf volgen naar Berghaus Rotsteinpass, 2.120 meter. Voor het Berghaus Rotsteinpass linksaf over de Lisengrat richting Säntis. Hier begint de goedgemarkeerde graat wandeling en het via ferrata gedeelte. Alles wat enigszins lastig is, is goed afgezekerd. Halverwege, bij Chalbersantis, 2.377 meter, komt de directe verbinding vanuit Schafboden erbij. Verder over het duidelijke pad naar de verbouwde top van Santis en Berghaus Säntis.

Door de betongangen onder Santis naar de steile (gezekerde) afdaling door de Blauschneelücke, 2.377 meter, richting Tierwis / Schwägalp. Verder over de oude sneeuwvelden richting Gasthaus Tierwis, 2.085 meter. Vandaar af linksaf richting Thurwis eerst door een mooi ruw gebied, later over een lange en steile afdaling terug naar de parkeerplaats, 1.050 meter.

Officieel is het een lange dagtocht, maar hij kan ook worden verdeeld in 2 dagen met een overnachting in Berghaus Rotsteinpass. Te boeken via www.rotsteinpass.ch. Santis is met 2.500 meter het hoogste punt in de wijde omgeving, daardoor heb je onderweg fantastisch uitzicht op het Appenzeller land aan de ene kant en op Churfirsten en zelfs op de 4.000'ers in de Berner Alpen.

De oude sneeuwvelden zijn redelijk probleemloos te nemen, er is een duidelijk pad en zelfs al zou je uitglijden heeft dat geen grote gevolgen. Twee dingen die deze tocht kunnen bederven: het oude weerstation van Santis is omgebouwd tot observatorium wat nog al wat bezoeker trekt en er loopt een kabelbaan vanaf Schwägalp naar Säntis, deze helpt niet mee voor de rust rondom Säntis.