Mini via ferrata de Céüze

terug ca. 1½ uur

Op 14 km ten zuidwesten van Gap zijn er verschillende mogelijkheden:
1) de zuidelijke route via de Col des Guérins (1.312 meter),
2) westelijk via Chatillon le Désert (1.300 meter), je komt door Veynes.

Ga ongeveer 15 meter verticaal omhoog en vervolgens via een 10 meter lange niet te moeilijke overhang. Deze is kort en helemaal recht over een goede rotscondities en ruim voorzien van zekeringen. Het is in feite een aardige voettocht van vier uur, mooier gemaakt met een voor zijn soort kleine klettersteig.

Beschrijving vanaf Ceüze:
Neem pal zuid het bospad dat omhoog gaat naar de col en omlaag gaat naar de eerste pleisterplaats op de alpenweide (1.815 meter), vertrekpunt van een skilift. Ga door in zuidelijke richting via een milde stijging die uitkomt op drassige grond (1.820 meter) en een vlakte waar naar links richting Pic de Ceüze en rechts Chatillon le Guérins aangegeven wordt. Ga rechts richting <Les Guérins> maar loop eerst even 10 min. recht vooruit en volg met je ogen de beek die uitloopt over de steile wand van de spits: een overweldigend uitzicht. Je kunt verderop de hoogte van de waterval van onderaf bewonderen. Na 10 min. lopen over de vlakte zie je een tweede beekje dat je oversteekt en 5 min. later een geel bordje dat aangeeft dat de steile wand aan de linkerkant naar beneden gaat. Voor deze afdaling is concentratie nodig omdat deze nogal steil afloopt tussen de rotsen. Je steekt onderlangs een waterval over (het enige punt met water). Het pad loopt naar de voet van de steile wand (1.690 meter) tot aan de bekende waterval (van boven gezien) en gaat vervolgens door naar het begin van de klettersteig (1.900 meter). Daarna volgt een passage van 30 minuten over een horizontaal spoor.  Een mooi uitzicht naar het zuiden en de Col des Guérins. Het pad is in het geel aangegeven maar op een bepaald moment in het groen. Het is goed om op meerdere plaatsen langs de steile wand de afdaling aangelijnd te doen.