Ramsauer Klettersteig

naar de klettersteig ca. 2½ uur
klettersteig ca. 3½ uur
terug ca. 3 uur

Via de A10 en Radstadt danwel door het Ennstal naar Schladming. Van daaruit naar Ramsau omhoog rijden. Ten westen hiervan gaat de tolweg (rit met kabelbaankaartje is gratis) naar de Dachstein-Gletscherbahn (parkeren).

Naar Guttenberghaus: kort voor het plaatsje Ramsau richting Weissenbach afslaan. Dan links naar Gasthof Feisterer, daar in de buurt parkeren. Vanaf het Gasthof eerst over het grintpad en later over het gemarkeerde pad naar Guttenberghaus. Vanaf hier in ca. 20 min. naar de instap.

Vanaf het bergstation in oostelijke richting via de Schladminger Gletscher naar "Rosmarie-Stollen". Hier over een korte ladder de grot in en via de zuidzijde naar de "Austria-Schartenweg" traverseren (deze kan bij gesloten grotten worden benut). Nu via de Edelgriesgletscher afdalen (evt. stijgijzers), deze oversteken en op de kam onder de zuidwand van de Koppenkarstein. Nu over de kam in zuidelijke richting naar de Edelgrieshöhe tot aan de wegsplitsing met de Ramsauer Höhenweg (vanaf hier is Guttenberghaus ook eenvoudig via de Ramsauer Höhenweg te bereiken). Men gaat hier over puinvelden omhoog naar Niederen Gamsfeldspitze.

Op de Niederen Gamsfeldspitze de zekeringen volgen, steeds omhoog en omlaag en na een Scharte steil omhoog naar de Hohen Gamsfeldspitze. Aan de andere zijde steil omlaag, de volgende kleine top wordt via de zuidzijde omgaan. Over een plateauvormige geul weer naar de bergkam en verder naar de top van de Scheichenspitze. Nu afdalen (meest puin, maar ook deels gezekerd) tot aan Hohen Rams, vanaf hier via de zekeringen en puin afdalen naar de Gruberscharte.

De klassieker in het Dachsteingebied wordt ook veel genomen als aanloop voor de Hohen Dachstein vanaf Guttenberghaus (dan overnachting in de Seethalerhütte). Vanaf de Edelgriesshöhe beginnend gaat deze indrukwekkende route over bergtoppen en rotstorens tot aan de Gruberscharte. Landschappelijk unieke belevenis, maar ook als sportief gezien wordt er zeker iets geboden (zodoende is deze route niet te onderschatten, zeker niet aan te raden voor mensen met hoogtevrees...). Wie hierna nog geen genoeg heeft van de talrijke geëxponeerde passages, kan indien er nog tijd over is, de Jubiläumsklettersteig op de weg naar Guttenberghaus meepikken. Een inspannende dag is met deze combinatie zeker!