Via attrezzata Rino Pisetta

Sarche di Calavino, 249 meter

Steunpunten

Kaart
Kompass-kaart nr. 73 (Gruppo di Brenta)

Hoogtemeter
stijgen ca. 700 meter
dalen ca. 700 meter
klettersteig ca. 300 meter

heen: Sarche di Calavino - Monte Garsolé, ca. 3 uur
terug: Monte Garsolé - Ranzo - Val Busa - Sarche di Calavino, ca. 1½ uur
klettersteig: ca. 2 uur

De duidelijk gemarkeerde klim naar het begin van de klettersteig begint bij een parkeerplaats (bij een garage) in het noordelijke gedeelte van Sarche di Calavino, 249 meter. Door het bos gaat men via haarspeldbochten naar de klettersteig. Van daaruit gaat men meteen loodrecht en overhangend aan staalkabels omhoog. Verder links aanhoudend (rechts is er een mogelijkheid om terug te gaan) via loodrechte, overhangende, traploze plateaus en rotswanden omhoog tot men weer tussen struiken en begroeide gedeelten een ietwat normaler pad bereikt. Tot slot gaat men steil omhoog via een steenslagpad, en over de korte, met een kabel gezekerde verbindingskam naar de top van de uitzichtrijke Monte Garsolé, 967 meter.

De afdaling gaat richting het noorden. Na ca. ½ uur bereikt men het eerste huis van het plaatsje Ranzo, 739 meter. Bij de wegsplitsing houdt men rechts aan, tot men bij een een groot beeld van de Heilige Jakobus komt. Hier houdt men weer rechts aan en daalt men via de rood gemarkeerde karreweg door Val Busa af. Bij de wegwijzers »Sarche« gaat gaat men weer rechts naar de weg die men tot de brug volgt. Van daaruit eerst vlak, dan licht afdalend richting het zuidoosten en later weer richting het zuiden, tot men weer uitkomt op de heenweg.

Krachtrovende, slechts met een doorlopende kabelzekering en zonder verder hulpmiddelen uitgezette klettersteig. Deze via ferrata is één van de meest aansprekende in het gebied.
Men kan ook vanuit Ranzo, 739 meter, meteen naar het beginpunt van de klettersteig gaan. Voorbij het huis met het beeld van de Heilige Jakobus daalt men af tot aan de wegsplitsing. Daar gaat men naar rechts iets omhoog, en daarna afdalend onder de wanden van de Monte Garsolé, 967 meter, naar het beginpunt, ca. 1 uur.