Via ferrata Teresina

Montserratmassief

Situatie juni 2019: deze route is vanwege gevaar van vallende stenen gesloten!

D, zeer moeilijk

Dalplaats
Monistrol de Montserrat, 161 meter

Hoogteverschil
ca. 585 meter

naar de klettersteig ca. 30 minuten
klettersteig ca. 2½ uur
terug ca. 1 uur

Volg de autostrade C-16/E-9 van Barcelona naar Manresa, afrit 12 of 13 of neem de gewone weg C-55 naar Monistrol de Montserrat. In het dorp de weg BP-1121 bergop nemen richting Monastir de Montserrat. Boven aan de splitsing rechts. Deze weg volgen tot de eerste parking aan de rechterzijde bij het Monastir de Santa Cecilia. Daar de wagen parkeren.
Je kan de ferrata ook doen vanuit de camping op Monastir de Montserrat. Ga naar de parking en volg de baan tot aan de splitsing naar beneden. Niet naar beneden gaan maar de weg volgen tot de eerste parking aan de rechterzijde bij het Monastir de Santa Cecilia.

Aan de overzijde van de baan gaat een zandweg het bos in naar een elektriciteitspost. Ervoor kruis je wandelweg GR172 die evenwijdig met de baan loopt. Volg deze naar rechts tot je een uitgedroogde rivierbedding kruist. Hier kan je kiezen; ofwel klauter je langs de rivierbedding naar boven ofwel neem je een paadje dat deze rivierbedding volgt. Bij een splitsing neem je de rechtse kloof. Daar zie je aan je rechterzijde het begin van de ferrata (ketting).

De start begint met enkele kettingen steil omhoog uit de kloof. Dan gaat het via staalkabels over verschillende toppen naar de zijkant van het massief. Na enkele zeer moeilijke passages ga je langs de flank van het massief tussen het groen naar een volgende vallei. Deze volg je bergop tot de kloof slechts 80 cm breed is. Daar begint de laatste klim: 100m verticaal. Wegens de breedte van de kloof (best je rugzak afdoen) is het moeilijk te beginnen. Hogerop kan je gebruik maken van beide rotswanden. Toch blijft het een moeilijk deel. Bovenaan eindigt de tocht op een uitkijkpunt (tussen de toeristen).

Ga vanaf het uitkijkpunt de geplaveide weg verder tot je aan de linkerzijde de kapel van San Jeroni ziet. Ga ernaar toe. Vóór de kapel naar rechts gaan tussen de bomen. Daar ziet u rode stippen op de bomen. Volg deze tot de afdaling in een kloof. Volg deze steile afdaling verder tot het begin van de ferrata. Vandaar kan u terugkeren naar de parking via een bospad of via de rivierbedding.
Vanaf het uitkijkpunt kan je makkelijk de camping bereiken. Volg de geplaveide weg voorbij de kapel van San Jeroni. Zie ook het routeplan bij de via ferrata Gorra Frigia. Al deze paden leiden naar het Monastir de Montserrat.