Bella Vista Klettersteig

naar de klettersteig ca. 1 uur
klettersteig ca. 2½ uur
terug ca. 2 uur

Vanaf de snelweg A10 (Salzburg - Villach) neem je ter hoogte van Spittal de afslag richting Lienz. Vandaar volg je de borden richting Mölltal / Mallnitz. Bij Mallnitz nog een stukje verder tot in Kolbnitz en in het dorp rechtsaf richting de Reisseckbahn. Daar parkeer je je auto.

De tocht begint met een ritje in de Reisseckbahn. Deze 'standseilbahn' bestaat uit drie gedeeltes, dus je moet onderweg twee keer overstappen. Bovenop het plateau stap je in het smalspoortreintje en rijdt door een lange tunnel tot aan het eindpunt. Eindelijk... nu mag je te voet verder.

Je kunt natuurlijk vanuit het dal aanlopen, maar dan moet je rekenen op zo'n 4 uur klimmen, voor je bij de Reisseckhütte aankomt. Tel de 5 uur durende klettersteig daarbij op en een 2,5 tot 3 uur afdalen en je dag is meer dan vol!

Vanaf het eindstation volg je de bordjes richting Hohe Leier / Bella Vista Klettersteig. Je loopt om een groot stuwmeer en vervolgens met een grote boog om de uitlopers van de Kleine Leier. Nu moet je opletten: ergens in het grote blokkenveld ligt een 'paadje' dat naar linksaf gaat, richting de instap van de Bella Vista. Het steekt het blokkenveld over en klimt dan in een grashelling omhoog. Als je dit pad volgt kom je vanzelf bij de instap.

Eenmaal omgekleed begint de pret en de sleutelpassage zit gelijk in de eerste meters: een steile granietplaat met amper grepen moet beklommen worden. De staalkabel stevig vastpakken en op armkracht omhoog ploeteren. Als deze passage lukt, klim je de rest van de route zonder problemen uit.

Na de plaat kom je op de graat van de Hohe Leier en begint het 'genussklettern'. Ruwe granietplaten en blokken, links en rechts wegvallende rotsen en een uitzicht naar noord en zuid. Wat wil je nog meer. Soms loopt de route wat van de graat weg, maar komt dan snel weer terug. Uiteindelijk sta je onder het topkruis van de Hohe Leier.

Om af te dalen neem je eerst een klein stukje hetzelfde pad als je gekomen bent en slaat dan linksaf. De weg terug is eigenlijk een wandelpaadje, hier en daar afgezekerd met een stukje staalkabel. Je hoeft enkel de markeringen te volgen en na een poosje sta je op de splitsing waar je vanochtend naar de instap bent gegaan. Je komt vervolgens opnieuw langs het stuwmeer en de Reisseckhütte en uiteindelijk bij het eindstation van het smalspoortreintje.
Omhoog via het gemarkeerde pad aan de Oostenrijkse kant langs het voormalige tolhuis richting Cellon, in noordwestelijke richting door tunnels. De toegang tot de tunnels gaat via vele kronkelpaadjes door het bos steil omhoog. In de tunnel beginnen de eerste staalkabels. Na de tunnels via het pad verder tot aan een wegsplitsing, waar naar links (richting zuidwesten) het pad leidt naar het eigenlijke begin van de klettersteig "Senza Confini". Via deze niet te missen route gaat men in een zowel landschappelijk als klimtechnisch mooie, geëxponeerde klim naar de top.

Afdaling is aan 2 kanten mogelijk. Of via de kloof (Steinbergerweg, een niet al te moeilijke klettersteig), welke men bij het verlaten van de klettersteig "Senza Confini” aan de oostzijde naar beneden ziet gaan. Men kan ook via een gemakkelijk en minder steenslaggevaarlijk pad aan de Italiaanse kant afdalen, via Grüne Schneid.

Mooie uitzichten op de graat van de Hohe Leier.