Klettersteig "Geiler Hengst"

naar de klettersteig ca. 15 minuten
klettersteig ca. 1½ uur
terug ca. 45 minuten

Via de A9 Phyrnautobahn tot Windischgarten en verder richting Hengstpass / St. Gallen tot een parkeerplaats onder de Kampermauer, ca. 3,5 km ten oosten van de pas, kort voordat naast de weg een markante rotstoren staat.
Met openbaar vervoer: met de trein naar Windischgarten en met de bus verder naar de Hengstpass.

Vanaf de parkeerplaats kort de weg richting het oosten volgen en over een pad onder de wand. Dan naar rechts tot aan een markant reusachtig rotsblok, waarboven zich de instap bevindt (977 meter). Hier eenvoudig omhoog via een geul met een touwbrug. Na de brug lopen door het bos naar een tweede lange brug. Na deze brug begint het extreem moeilijke deel, dat naar boven toe steeds moeilijker wordt. Wie in het begin al problemen heeft, kan beter direct omkeren. De sleutelpassage, een geëxponeerde traverse naar rechts (E), bevindt zicht helemaal bovenin, vlak voor de uitstap.

Aan het einde van alle moeilijkheden de staalkabel nog iets verder bergop volgen (niet de rechtse afslag nemen), dan in een brede ketel (A) afdalen en aan het andere einde verder naar beneden naar het zgn. Gamsfenster. Ook daar gaan 2 afslagen naar links, welke men niet neemt. Verder afdalen door een ongezekerde grasgeul tot men weer bij een staalkabel uitkomt. Daar weer de afslag naar links niet nemen! Vervolgens door een geul naar de laatste wand en afdalen (B) naar de voet van de wand. Hierlangs naar het pad dat naar de parkeerplaats gaat. Bij de afslagen staan steeds borden die de juiste afdalingsroute aangeven.

In het klimgebied bij de Kampermauer werden in 2012 twee bergreddingsroutes middels een Extremklettersteig met elkaar verbonden. De klettersteiger wacht een geweldigen, maar ook zeer inspannende klim, waarbij een terugtocht vanaf de overhangende pijler een probleem is. Het zicht op de Haller Mauern is grandioos!