Kanin, 2.587 meter - Rombon, 2.207 meter

Javolec-Mangartgroep

B/C, moeilijk

Via Tarvis en de Predilpass naar het dalstation van de Kanin kabelbanen, Bovec-Dvor, 439 meter

Steunpunten
Rif. Gilberti, 1.850 meter

Hoogtemeter
Kanin vanaf bergstation kabelbaan ca. 400 meter stijgen en dalen
naar Rombon stijgen ca. 200 meter, dalen ca. 1.800 meter

Kanin heen en terug ca. 2½ uur
Rombon heen en terug ca. 7½ uur

Kanin: Omhoog met de kabelbaan (of te voet over de skipiste, ca. 1½ uur). Vanaf het bergstation richting het westen naar Kanin. Men gaat eerst over een kleine bergrug heen, dan verder over een goed begaanbaar pad over een helling, en tot slot over rotsterrein omhoog naar Kanin. Zekeringen zijn voldoende aanwezig. Let op: de Kanin is ook bekend als de “bliksemafleider van de Julische Alpen”. Hij trekt makkelijk onweer aan en is vaak in wolken gehuld. Terugweg naar het bergstation is als de heenweg. Men kan echter ook een afsteek naar de Kaninhütte inbouwen. Er zijn 2 klettersteigen op de noordwand van de Kanin, lees daarom vooraf goed de routebeschrijvingen in boeken en / of kaarten.

Rombon: Vanaf het bergstation gaat het omhoog naar de Prestreljenik Sattel en van daaruit omlaag naar de Prevala Sattel. Vanaf hier is de gehele weg naar Rombon voor de eerste maal zichtbaar. Vanaf de Prevala Sattel via een makkelijk pad langs de helling. Het gaat vaak omhoog en omlaag, zodat er veel hoogtemeters gemaakt worden. Voorbij aan de Dolinenschachten in een prachtig karstlandschap. Halverwege is een afsteker naar Cima Confine mogelijk. Voorbij aan oude stellingen uit de oorlog. De weg gaat nu meer over rotsachtig karstgesteente, maar is nog steeds makkelijk te begaan. Markeringen zijn op de hele route goed en voldoende aanwezig. Men komt bij een plek met opschrift “Veliki Vrh, 1h”. Hier gaat men links naar boven over de noordwestgrat naar Rombon. Een prachtig uitzicht vanaf de top over het Kanin massief geeft een goed beeld van de lange en inspannende tocht. Vanaf de top daalt men af naar Bovec. Bovenin treft men nog enkele zekeringen aan. De afdaling naar Bovec en verder naar het kabelbaanstation staat aangegeven voor 3 uren.

Varianten: tijdens de gehele tocht kunnen vele uitstappen gedaan worden. Bijv. een makkelijke en korte afsteker naar Prestreljenik okno, ca. ½ uur. Vanaf de Prestreljenik Sattel kan men ook nog de Prestreljenik zelf beklimmen, 1 – 1½ uur. Halverwege tussen de Prevala Sattel en Rombon is ook een beklimming van de Cima Confine, 2.332 meter, mogelijk. De markeringen hier naartoe zijn echter slecht. Het beste kun je hier de kleine steenmannetjes volgen, 1 – 1½ uur.

Zeer lange en inspannende tocht. De weg naar Rombon kan ook voortijdig worden afgebroken. In ieder geval een lange afdaling. Aanbevolen wordt om in ieder geval met de kabelbaan omhoog te gaan. Deze gaat in augustus bijna dagelijks en al vanaf 7 uur. De tocht moet van Kanin naar Rombon gedaan worden, anders maak je te veel hoogtemeters. De klim naar Rombon kost veel tijd.