Bambergerweg

waarvan klettersteig ca. 400 meter

heen ca. 6 uur
terug ca. 3½ uur

In zuidwestelijke richting langs het Partizanengedenkteken en via het gemarkeerde pad naar Lukna Sattel (1.758 meter), die men al van verre aan het daleinde kan zien. Vanaf Lukna Sattel naar links richting het zuiden, en omhoog via de bij de Sattel beginnende klettersteig “Bambergerweg”. De klettersteig is in het onderste gedeelte steil maar goed gezekerd, daarna volgt een langer stuk door steile hellingen met puinbanden, tot men bij de bergrug aankomt die vrij uitgezet leidt naar een plateau. Via dit plateau geraakt men bij de Triglav (bij de wegsplitsing rechtdoor blijven gaan), waar aan de westelijke wandvoet via een Kar de klim begint, op sommige gedeeltes weer gezekerd. In het Kar kunnen nog sneeuwresten liggen. Via een versnijding op de zuidflank gaat het via staalkabels en beugels naar de top van de Triglav.

Via de klettersteig over de bergkam richting het oosten naar het Triglav Haus. Van daaruit verlaat men via de gemarkeerde klettersteig “Pragweg” het Vratatal. Bij de wegsplitsing in het bovenste deel gaat men links, daarna naar rechts om via de Tominsekweg weer bij het uitgangspunt uit te komen.

Genoeg drinkwater meenemen. Indien men deze tocht in meerdere etappes wil doen, wordt aanbevolen om in het Triglavhaus te overnachten en de volgende dag af te dalen. Voorzichtig bij mist op het plateau. De Bambergerweg is niet iets voor ongeoefende ferratisten!