Via ferrata Furcia Rossa

Steunpunten
Faneshütte, 2.060 meter

Kaart
Kompass-kaart nr. 55 (Cortina d'Ampezzo)

Hoogtemeter
stijgen ca. 800 meter
dalen ca. 800 meter
klettersteig ca. 300 meter

heen: Faneshütte - Große Fanesalm - Furcia-Rossa-Spitzen, ca. 4 uur
terug: Furcia-Rossa-Spitzen - Vallon Bianco - Große Fanesalm - Faneshütte - Pederú, ca. 3½ - 4 uur
klettersteig: ca. 2 uur

Van Pederú, 1.545 meter, te voet of met de taxi naar de Faneshütte, 2.060 meter, en verder via Limojoch, 2.172 meter, afdalen naar de Großen Fanesalm, 2.104 meter – tevens »Dolomitenhöhenweg 1«- . Iets ten zuiden van de Fanesalm buigt de »Friedensweg«, met de markering VB, naar links af. Deze klim volgt men eerst door Vallone del Fosso tot aan de afslag naar »Via ferrata Furcia Rossa«, welke naar rechts gaat met de markering FR. Nu gaat het richting het zuiden omhoog naar de Furcia-Rossa-Spitzen, 2.781 meter, en vervolgens via het mooi aangelegde pad langs de voormalige gevechtslinies, gedeeltelijk gezekerd, naar Monte Castello (Bivacco Monte Castello), 2.817 meter.
Vanaf Monte Castello via pad 17 – tevens »Dolomitenhöhenweg 1«-  daalt men af richting het noorden door Vallon Bianco naar de Großen Fanesalm, 2.104 meter. Van hieruit hetzelfde als de heenweg.

Gerestaureerde klim uit de Eerste Wereldoorlog. Let op bij de half vergane houten trappen!
Het pad omhoog door het Fanestal, vanuit het oosten (vanaf de weg tussen Toblach en Cortina d'Ampezzo) is landschappelijk schitterend, maar langer dan het pad via de Faneshütte. Deze klettersteig kan men combineren met »Via della Pace«.