Via ferrata Col Rodella

Steunpunten
Rif. Rodella, 2.484 meter

Kaart
Kompass-kaart nr. 59 (Sella - Marmolada)

Hoogtemeter
stijgen ca. 290 meter
dalen ca. 290 meter
klettersteig ca. 100 meter

totaal ca. 2 uur

Via de Brennerautobaan (A13) naar afslag Klausen / Chiusa, dan omhoog naar het Grödner Tal / Val Gardena en via Wolkenstein naar Sellajoch. Na het Sellajochhaus (in de laatste bocht voor de pas, dakstation van de Langkofel kabelbaan) gaat rechts een weg naar Rif. Valentini. Bij de hut kan men parkeren.

Vanaf de parkeerplaats volgt men het pad - voorbij aan Forc. di Rodella - naar het bergstation (Rif. des Alpes). Aan de zuidzijde daalt men iets af (onder het bergstation licht rechts naar beneden), kruist ter hoogte van de vangnetten vlak onder de zuidwand van de Rodella en volgt het pad omhoog naar de instap (coördinaten 46 31.453 // 11 50.704).

Na de korte instapwand bereikt men een grazig vlak gedeelte. Aan het einde daarvan naar rechts in een geul omhoog, aan het einde volgt een korte steile passage. Daarna weer naar links naar een serie beugels, dan een gladde wandpassage. Hierna in zigzag omhoog tot men bij een luchtige wandpassage komt. Hierna in de buurt van een pijler in zigzag verder omhoog tot het terrein vlakker wordt en men bij Rif. Rodella het einde van de klettersteig bereikt.

Vanaf Rif. Rodella via het pad terug naar de parkeerplaats bij Rif. Valentini.

Korte maar zeer mooie route over de zuidwand van de Rodella. De klim is zeer afwisselend aangelegd en biedt met korte steile stukken, gladde platen en een fraaie slotpassage alles wat een klettersteighart wenst.
Deze route is ideaal voor beginners en voor dagen met niet zo'n stabiel weer, ook geschikt voor kinderen met enige ervaring (zekeringstouw aanbevolen).