Via ferrata Saix de Miolène

naar de via ferrata ca. 10 minuten
via ferrata 1 - 2 uur
terug ca. 30 minuten

Via de D22, door Abondance en bij de ingang van het kapelletje Abondance links op de parkeerplaats van de klimroute onder de steengroeve. Ga naar de klimroute via het pad links richting Abondance. Het pad loopt achter het grote welkomstbord van het dorp langs.

Het begin van het pad, dat rechts naast het welkomstbord bij de parkeerplaats staat, is redelijk overwoekerd is door struiken en dus niet erg duidelijk. De klettersteig begint met veel bochten en eindigt met twee zeer steile afdalingen. Je kunt er op twee geschikte plaatsen uitstappen.

1e gedeelte. De via begint vrij eenvoudig. Bij de instap een 5-tal meters omhoog waarna je de wand naar rechts horizontaal volgt. Dit stuk is niet moeilijk en je gebruikt veel kunstmatige grepen en opstapjes. Soms kom je wat kleine overhangetjes tegen. Na ongeveer een half uurtje klimmen kom je bij de eerste uitstap. Deze gaat naar links en volgt een zeer steil paadje welke je weer bij de parkeerplaats brengt.

2e gedeelte. Het eerste gedeelte begint behoorlijk lastig: een vrij lange horizontale oversteek waarbij je veel gebruik moet maken van je armen. Er zijn voldoende grepen om je vast te houden alleen sta je met je voeten op een smalle richel wat vermoeiend is daar je regelmatig iets overhang hebt. Na deze oversteek je ga een lang stuk steil omhoog. Ook hier is weer een ontsnappingsmogelijkheid naar links die je weer via hetzelfde steile pad naar de parkeerplaats voert.

3e gedeelte. Niet bijzonder lastig. Maar wel inspannend daar de hele via de volle zon heeft en het zeer warm kan worden. Na de via het paadje weer volgen dat je bij de parkeerplaats brengt.