Norbert Schlugasteig

naar de klettersteig ca. 30 minuten
klettersteig ca. 40 minuten
terug ca. 50 minuten

Vanaf Villach neem je een stukje de snelweg richting Tarvisio (Italië), tot je de afslag Hermagor tegenkomt. Hier verlaat je de snelweg en volg je het Gailtal tot in Obervellach, net voor Hermagor. Sla rechtsaf het dorp in en volg de weg tot je achter de Schlugacamping uitkomt. Hier is een kleine parkeerplaats bij een restaurant.

Je gaat te voet verder (klettersteig wordt aangegeven) tot je onderaan de Hohe Wand staat. Helm op, gordel aan, en klimmen maar. Aangezien deze via ferrata zeer steenslaggevaarlijk is, is een helm een absolute must!! De klettersteig is op zich niet moeilijk, maar wel steenslaggevaarlijk. Er liggen honderden kleine en grotere stenen te wachten om naar beneden geschopt te worden. Pas dus bij elke beweging goed op. In tegenstelling tot wat de meeste mensen gewend zijn, is de klettersteig gezekerd met een ketting en niet met een staalkabel. Dat houdt in dat je karabiners niet goed volgen. Goed opletten voor je een moeilijke pas gaat maken.

Na de tweede ketting moet je even opletten waar de tocht verder gaat. Je staat dan in een soort komdal, waar je links omhoog klimt. Hier en daar staat nog een onduidelijke markering. Al snel sta je voor het laatste stukje ketting. Na de laatste gezekerde passage klim je via een steil paadje naar een breed pad toe. Vanaf het brede wandelpad kun je verder omhoog, tot je op de top van de Spitzegel uitkomt. Dit is een lange, en vooral bij warm weer, een pittige tocht.

De afdaling kan op twee manieren: linksaf en vrij snel opnieuw linksaf voert je via een steil pad terug naar Obervellach. Ga je op het brede pad rechtsaf kom je bij de ruïne Khünburg uit. Niet groot, wel leuk om te zien. Net voor de ruïne ligt rechts de smalle Jagersteig, die ook in Obervellach uitkomt.

Heerlijke tocht met prachtig uitzicht op het Gailtal, de Pressegger See en het skigebied Nassfeld. Boven de beboste toppen van de Karawanken zie je de hogere, kale rotsen van de Julische Alpen (Slovenië) en de Friauli (Italië) liggen.