Otto-Erich-Klettersteig

Steunpunten
Düsseldorfer Hütte, 2.721 meter

Kaart
Kompass-kaart nr. 636 (Ortler - Passo Stelvio)

Hoogtemeter
stijgen ca. 1.500 meter
dalen ca. 1.500 meter
klettersteig ca. 330 meter

heen: ca. 5 uur
terug: ca. 3 uur
klettersteig: ca. 1½ uur

Door het Vinschgau naar Prad am Stilfersjoch. Verder in zuidwestelijke richting naar Gomagoi en daar links richting Sulden. Bij de Kanzel stoeltjeslift ten zuidoosten van het centrum parkeren.

Vanaf de stoeltjeslift eerst bijna vlak via pad 12 en later pad 5 voorbij aan de Düsseldorfer Hütte omhoog naar de splitsing van pad 5a. Het beste hier al je helm opzetten. Verder via pad 5 naar de splitsing naar de "neuen Klettersteig" (houten wegwijzer). Kort hierop volgt de instap op 3.040 meter, N 46°33'37,3", O 10°37'41,1"

De eerste steile passage (C) na de instap is meteen de sleutelpassage. Na een vlak stuk (A) volgt een rotsplaat (B). Eenvoudig terrein (A/B) leidt naar een geëxponeerde hoek (B). Na weer een eenvoudiger deel (A/B) wordt een pijler (B) beklommen. Dan volgt een inspannende traverse (B) en vervolgens een rotskant (eerst B/C, dan B). Een eenvoudige traverse en enkele rotsplaten (B) leiden naar de samensmelting met de Erich-Otto-Klettersteig.
Via een terras en blokkenterrein naar rechts traverseren (A/B). Over een rotsplaat (B) naar een terras. Een ladder (A/B) leidt naar een blokkige graat (B), alwaar men op de normaalweg uitkomt. De brede en platige kam (A/B) naar een volgend terras volgen. Via een overhangend, slechts met beugels gezekerd rotsblok (A/B naar een kleine, blokkige graat. Dan naar rechts traverseren (A) richting de uitstap (A/B) enkele hoogtemeters onder de top.

Vanaf de top een stuk via de klettersteig afdalen. Dan de oude normaalweg over de zuidwestgraat (rode markering) volgen. Dan via een puinhelling terug naar de heenweg.

Deze in 2002 aangelegde "nieuwe" klettersteig leidt via een spannende lijn door de zuid wand van de Tschenglser Hochwand. Deze route is een van de hoogst gelegen klettersteigen in de Alpen. In het bovenste deel volgt de route de Erich-Otto-Klettersteig en de oude normaalweg. Vanaf de top een prachtig uitzicht op de Königspitze, Ortler en talrijke andere drieduizenders.