Mittelrhein Klettersteig

Boppard, Mittelrhein

totaal ca. 3 uur

Download hier de folder

Uitgangspunt is de St.-Remigius-Platz (tevens parkeermogelijkheid) aan de B9 bij het begin van het Mühtal (bij verlaten van het dorp in het noorden, richting Koblenz). Vanaf de A61 (afrit Boppard/Buchholz) rijdt men over de L209 naar Boppard. In het stadscentrum volgt men de borden richting Koblenz. Vanuit het zuiden (vanuit de richting Bingen) blijft men de B9 volgen tot aan het uitgangspunt.

Van de St.-Remigius-Platz gaat men een klein stukje richting het Mühltal, voordat men naar rechts de RheinBurgenWanderweg in de richting van Gedeonseck opgaat. Na ca. 5 minuten komt men bij de instap van de klettersteig. Een ladder brengt je naar het pad langs het Werelderfgoedlogo. In totaal 11 klimpassages langs steile rotswanden zijn er te overwinnen tot aan Ewigbach. De gezekerde passages worden afgewisseld met smalle paadjes. De hoogste en moeilijkste passages na de instap kunnen via een wandelpad vermeden worden. Langs oude wijnbergmuren bereikt men uiteindelijk de Ewigbach. Ten noorden van deze beek gaat men via beugels en gezekerd aan staalkabels langs een hoge rotswand. Het meest inspannende deel van de route is nu voorbij. Je kunt nu op hoogte genieten van het prachtige uitzicht op Boppard. Tot aan hier is men ca. 1½ uur onderweg.

Tijdens het verdere verloop van de route heeft men steeds prachtig uitzicht over de hellingen in noordelijke richting tot aan de Lahnsteiner Höhen. Het pad komt uit bij wandelweg nr. 37. We volgen dit pad ca. 300 meter naar links. In lichte op en af, gedeeltelijk over een smalle rotsgraat, komen we weer op de RhenBurgenWanderweg die naar Jakobsberger Hof gaat. Men gaat hier naar links en bereikt al snel de schuilhut bij Engelseiche. Via het rotspad bereikt men Vierseenblick (eetgelegenheid), van waaruit men een schitterend zicht heeft op de grootste bocht in de Rijn. Een even zo mooi uitzicht heeft men enkele minuten later bij Gedeonseck (eetgelegenheid). Het laatste stuk gaat via de zogenaamde Ripp onder de kabelbaan omlaag naar het uitgangspunt in Boppard.

Lees hier het verslag Klettersteigen langs de Rhein

In deze route zijn 10 ladders, 130 beugels en ca. 180 meter staalkabel verwerkt. Voor kinderen en beginners is een klettersteiguitrusting noodzakelijk. De uitrusting kan eventueel ter plaatse gehuurd worden: Landgasthof „Zum Mühlchen", Mühltal 6, 56154 Boppard, tel. 0049-6742896754