Steinbergerweg

naar de klettersteig ca. 1½ uur
klettersteig ca. 2 uur
terug ca. 2 uur

Vanuit het Gailtal rij je richting Kötschach-Mauthen (B111). Vandaar linksaf richting Mauthen en de Plöckenpass (B110). In het dorp rechtsaf en dan alsmaar omhoog, tot je op de pas staat. Parkeer je auto in de buurt van het café-restaurant, of naast de laatste tunnel.

Bovenop de tunnel start de aanloop naar de klettersteig. Volg het pad (Geo Trail) tot op de eerste splitsing, hier kun je twee kanten op: ga je linksaf, sta je na een paar minuten bij de Cellon Stollen, een artificiële tunnel uit de Eerste Wereldoorlog. De tunnel is 183m lang, stijgt 110m, het is er donker, vochtig en glad: hoofdlamp meenemen!! Eenmaal uit de tunnel het pad verder volgen richting Steinberger Weg. Via een grote boog kom je op een splitsing, waar het rechtsaf naar de Steinberger Weg gaat en linksaf naar de Senza Confini. Rechtsaf dus en het pad volgen tot aan de instap.

De tweede mogelijkheid is het Geo Trail volgend tot je bij een scherpe bocht naar rechts komt, die door een droge rivierbedding loopt. Hier staat een groot bord waarop de geologie van de Cellon beschreven staat. Net vóór deze bocht volg je een smal paadje dat links omhoog loopt. Volg de even verderop de bordjes richting Steinberger Weg en je komt vanzelf bij de instap.

De Steinberger Weg verloopt over de oostkant van de Cellon, door een markante kloof. Dat is er mede de oorzaak van dat het steenslaggevaar in deze route groot is. Vergeet dus niet je helm mee te nemen en op te zetten! De route is vrij duidelijk, op een punt na, waar je de kabel achter je laat en door de kloof loopt. Even verderop start het volgende, gezekerde deel. Let op de markeringen.

In de kloof heb je relatief weinig uitzicht, maar als je eenmaal op het korte graatje staat, kijk je uit over de omgeving. De route eindigt bij een klein rotswandje, waar je links tussen wat rotsblokken door moet om op het pad naar de top de komen. Van links komen de mensen uit de Via Senza Confini / Weg Ohne Grenze, rechts en meteen links ligt het pad dat je straks weer naar het dal brengt. Rechtsaf liggen de laatste 300 hoogtemeters naar de top van de Cellon en het heerlijke uitzicht in zowel Italië als Oostenrijk.

Om terug bij de auto te komen heb je twee mogelijkheden: of via de Steinberger Weg terug klimmen, of, en dat is beter, via de Grüne Schneid (Italië) terug wandelen. Je loopt terug naar de kruising bij het einde van zowel de Senza Confini als de Steinbergerweg en slaat rechtsaf. Volg nu het pad naar beneden door een rustig en stil dal, de weg wijst zich vanzelf. Na 1,5 uur sta je weer op de pas.

Originele klettersteig op de Cellon, een berg met oorloghistorie. In het onderste deel kan men er ook voor kiezen om door de Cellontunnel te gaan.